Børs og finans

NAT tar levering av nytt skip - Arctic er bull

Herbjørn Hanssons Nordic American Tankers har tatt levering av sitt tredje nybygg og anser seg som godt posisjonert for oppsvinget i tankmarkedet. To meglerhus ser stor oppside. 

Herbjørn Hansson - Foto: Ivan Kverme/Finansavisen

Herbjørn Hansson - Foto: Ivan Kverme/Finansavisen

Artikkel av: Are  Strandli
25. oktober 2018 - 13.36

Suezmax-fartøyet som har fått navnet «Nordic Tellus» og ble bygget ved verftet Samsung Heavy Industries i Sør-Korea, er det tredje nybygget Nordic American Tankers (NAT) får levert i år.

Fartøyene ble opprinnelig bestilt av NAT i 2016 for 56,9 millioner dollar pr. stykk. I desember i fjor inngikk imidlertid NAT en sale/leaseback-avtale med Kjell Inge Røkkes Ocean Yield knyttet til disse skipene.

NAT skal leie disse i en 10-årsperiode, og et av de har allerede fått en en treårig time charter-kontrakt med Equinor til en basisrate på 21.000 dollar pr. dag. Kontrakten inkluderer opsjoner på ytterligere to år.

«Nordic Tellus»  vil bli sysselsatt i «world wide trading», heter det i meldingen fra NAT som nå har en flåte på 25  suezmaxer etter å ha kvittet seg med åtte eldre fartøy i løpet av sommeren. 

I følge Tradewinds, har det andre skipet sikret seg arbeid for Vitol, mens  «Nordic Tellus» skal jobbe "noen måneder for Trafigura". 

- Det bedre forhold i tanksektoren. Ratene i fjerde kvartal er tre til fire ganger så høye som for de første ni månedene i 2018. Rate-indekser for suezmax-tankere er nå i overkant av 20.000 dollar pr. dag på TC-basis, noe som er en god indikasjon på markedsnivået, skriver selskapet i meldingen.

Konklusjonen er følgende:

- NAT er godt posisjonert for det oppsvinget i markedet vi nå ser.

Arctic er bull

Meglerhuset Arctic Securities deler oppfatningen til Herbjørn Hansson og NAT.

Ifølge en oppdatering onsdag har meglerhuset tatt opp dekning på tankrederiet med en kjøpsanbefaling og et kursmål som ligger om lag 35 prosent over onsdagens sluttkurs.

«Etter vårt syn er et nøkkelelement til NAT-investeringscaset at selskapet er i stand til å erstatte den nåværende kredittfasiliteten med en ny pakke (..)), heter det i analysen til Arctic.

«Gitt vårt syn på tankmarkedet tror vi ratene vil hente seg inn og at oppsidepotensialet til skipsverdiene er betydelig – begge faktorer som burde gi støtte til NATs rekapitaliseringsanstrengelser», heter det videre.

Arctic venter suezmax-rater i 2019 og 2020 på henholdsvis 28.000 og 35.000 dollar pr. dag, noe som er betydelig høyere enn de siste årene. I fjor var var ratene på 15.600 dollar i snitt, og hittil i år er snittratene på 12.500 dollar.

I tillegg til et fortsatt bedre tankmarked, ser Arctic en ny finansiell løsning som gjør NAT i stand til å gå tilbake til sin tidligere utbyttepolitikk som en potensiell kortsiktig trigger.

De siste kvartalene har rederiet betalt ut rent symbolske utbytter på 0,02 dollar pr. aksje. Utbyttet for tredje kvartal var det 84. i rekken.

Når NATs finansielle situasjon er løst og markedet er bedre, venter meglerhuset at rederiet vil øke utbytteutbetalingene igjen til å bli en funksjon av inntjeningen.

Totalt har NAT betalt ut 48,5 dollar i kontantutbytte pr. aksje siden oppstarten i 1995.  

Enda mer bull

Clarksons Platou Securities deler forøvrig synet til Arctic, og opererer også med en kjøpsanbefaling.

Kursmålet til Clarksons-analytikerne er imidlertid på 5 dollar pr. aksje, tilsvarende mer enn dobbelt så høyt som det aksjen sist ble omsatt for.