Børs og finans

Ser stor oppside

Pareto anbefaler kundene å kjøpe DHT

Pareto nedgraderte tankrederiet i august -rett før markedet skjøt fart, men «heldigvis» har aksjen hengt etter markedet. Nå anbefales kundene å laste opp. 

Artikkel av: Are  Strandli
25. oktober 2018 - 16.26

Paretos shippinganalytikere Eirik Haavaldsen og Wilhelm Flinder besluttet i å august å nedgradere tankrederiet DHT Holdings til «hold» på grunn av sterkere utvikling enn resten av markedet siden nyttår.

Siden har markedet for frakt av råolje styrket seg kraftig med rater ikke sett på lang tid. Tankaksjene har imidlertid hengt etter, noe Pareto-duoen, i kjølvannet av nedgraderingen, takker og bukker for.

«(..)men heldigvis er ikke aksjen opp mer enn 7 prosent siden da, da de fleste råoljetankrederiene henger etter de fundamentale faktorene», skriver de.

Nå mener duoen at DHT er i posisjon og har derfor valgt å oppgradere aksjen til «kjøp» fra «hold», samt oppjustere kursmålet til 6,4 dollar, fra tidligere 4,6 dollar.

Aksjen til rederiet som er børsnotert i USA ble sist omsatt for 4,76 dollar etter en opptur på 3,5 prosent. Dermed er oppsiden til Paretos kursmål på rundt 34 prosent.

Rendyrket VLCC-spill

«Med nær 100 prosent VLCC-eksponering er den seneste styrkingen i tankmarkedet spesielt oppmuntrende for DHT, som har brukt nedturen til å strømlinjeforme flåten og styrke balansen», heter det i oppdateringen fra Haavaldsen og Flinder.

Rateanslaget for 2019 og 2020 er på henholdsvis 25.000 dollar og 40.000 dollar for VLCC-er. Skip med scrubbere ventes i tillegg å kunne høste en premie på 10.000 dollar pr. dag i 2020. 

Tankrederiet DHT Holdings er registrert på Bermuda, børsnotert i USA og styres av nordmennene Svein Moxnes Harfjeld og Trygve P. Munthe fra Blystad-bygget Haakon VIIs Gate 1 i Oslo.

Etter at rederiet kjøpte VLCC-ene til BW Group i våres, består flåten av totalt 27 VLCC-er, derav fire er splitter nye.

I tillegg har rederiet to mindre Aframax-skip i flåten. Disse fartøyene opplever nå et kraftig markedsoppsving, men ifølge meglerkilder som nettstedet Splash247 har snakket med, skal disse være lagt ut for salg for å rendyrke flåten.

Superprofitt

I september sikret tankrederiet seg 50 millioner dollar, tilsvarende 408 millioner kroner, i finansiering til et scrubber-prosjektet som ble lansert i juli.

Prosjektet går ut på å installere scrubbere på 12 av rederiets store VLCC-er bygget mellom 2004 og 2012, samt på de to nybyggene som nylig ble levert. 

Avtalen ble inngått med Alfa Laval som skal tilby scrubber-systemene. Rederiet sikret seg også verfts-kapasitet.

 «Dette prosjektet kan potensielt skape super-profitt for skipene det gjelder, og booste den allerede betydelige operasjonelle gearingen i DHT», het det i en uttalelse fra selskapet.