Børs og finans

Transocean-sjefen: John får alltid de beste dealene

Riggkjempen har gjort flere store dealer det seneste året, men de beste er det John Fredriksen som får, ifølge den mektige Transocean-sjefen. Bassøe Offshore venter flere riggsalg før årsskiftet. 

Transocean Norge (tidligere West Rigel). Foto: Equinor.

Transocean Norge (tidligere West Rigel). Foto: Equinor.

Artikkel av: Are  Strandli
22. oktober 2018 - 16.30

Riggkjempen Transocean har det seneste kvartalet økt ordrereserven sin med 465 millioner dollar, tilsvarende 3,8 milliarder kroner, ifølge en fersk flåteoppdatering.

Økningen har imidlertid ikke vært tilstrekkelig høy nok til å forhindre den totale ordrereserven fra å falle med 200 millioner dollar til 11,5 milliarder dollar, eller om lag 95 milliarder kroner. 

En av selskapets rigger som har fått kontrakt i løpet av perioden er den halvt nedsenkbare "harsh environment"-riggen Transocean Norge (tidligere West Rigel) som skal bore inntil 10 brønner på norsk sokkel for Equinor med oppstart i juli neste år.

Videre har selskapet fått kontrakter i både kanadiske, mexicanske, kinesiske og britisk farvann.

Den halvt nedsenkbare boreriggen Petrobras 10000 fikk nylig en kontraktsforlengelse på 790 dager for Petrobras utenfor kysten av Brasil.

Åpner for mer skraping

I løpet av kvartalet har selskapet, som tidligere omtalt av Hegnar.no, pensjonert flyteriggene C.R. Luigs og Songa Delta.

Det kan imidlertid bli flere, noe konsernsjef Jeremy Thigpen, uttalte 5. september, dagen etter annonseringen av Ocean Rig-kjøpet for 2,7 milliarder dollar, eller om lag 22 milliarder kroner.

- Vi har noen til som, etter hvert som de går av kontrakt, sannsynligvis vil møte den samme skjebnen. Bare fordi vi ikke tror det vil være flere kontrakter til dem, sa han.

Totalt tror Transocean-sjefen at ytterligere 60 flyterigger skal skrapes fordi de ikke lenger er konkurransedyktige.

Venter høyere boreskipsrater

Transocean har gjennom salget av jack up-flåten til Borr Drilling, samt kjøpet av Songa Offshore og Ocean Rig, i tillegg til investeringen i Transocean Norge, prioritert knallhardt på markedet for flyterigger.

Halvt nedsenkbare borerigger i harsh environement-segmentet har opplevd en dobling av ratenivået på kun halvannet år. 

Thigpen åpnet opp for at det samme kan skje for ultra dypvannsboreskip.

- Jeg skal ikke si at det kommer til å se ut akkurat som for harsh environment og at det vil se en ratedobling i løpet av 12 måneder, men jeg sier at det er mulig og vi har sett det så nylig som for seks måneder siden.

Via Ocean Rig-oppkjøpet får Transocean 2 halvt nedsenkbare borerigger, samt 9 eksisterende boreskip og 2 nybygg.

- Vi er helt sikre på at markedet skal være bra igjen innen den tidsrammen (tidspunkt for finansiering er 2023-2024. journ.anm) og at disse riggene ville vært veldig etterspurt, og kan tjene en pen premium dagrate, sa Thigpen om boreskipene under bygging. 

Beste dealene til John

De andre 8 kjerneriggene ble verdsatt til 278 millioner dollar pr. stykk i transaksjonen, altså noe under det John Fredriksens Northern Drilling betalte for sine to nye boreskip - 296 millioner dollar.

- Northern Drilling er eid av John Fredriksen. Hvis det er noen som har påvirkningskraft over verftene, er det John. Og derfor får han alltid de beste dealene.

- Vi mener at, til sammenligning, våre 278 millioner dollar er en god deal.

Noe annet som støtter opp under det synet er den seneste flyteriggrapporten fra Bassøe Offshore.

- Selv om flyterutnyttelsesgraden og dagratene er stabile, har interesse fra investorer og riggeiere for UDW-rigger (ultra dypvann) presset opp verdiene med ytterligere ca. 5 prosent nylig, heter det i oktober-rapporten. 

Det har ikke vært noen salg den seneste måneden, men flere rigger skal ifølge riggmeglerhuset være i ferd med å bli solgt.

- Vi venter at disse dealene vil sluttføres innen utgangen av året, skriver meglerhuset.