Børs og finans

Betaler opp mot 900 kroner per klikk

- På det meste ser vi at budene kan være opp til 8-900 kroner per klikk.

Foto: Jan Haas / NTB scanpix.

Foto: Jan Haas / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
21. november 2018 - 07.35

- For å ligge blant de fire øverste må man belage seg på å betale 650 kroner per klikk. På det meste ser vi at budene kan være opp til 8-900 kroner per klikk i enkelte perioder og målgrupper, sier Christian Fure, adm. direktør i digitalbyrået Iprospect, til DN.

Flere av bankene og låneagenter bruker Google som hovedkanal innen markedsføring av forbrukslån. For hver person som klikker seg inn på bankenes nettside via Google, må altså bankene ut med i snitt mellom 650 og 700 kroner - uavhengig av om personen blir kunde eller ikke. I hvert Google-søk bestemmes topplasseringene av auksjoner, som fastsetter hvilke annonser som skal vises og i hvilken rekkefølge, skriver avisen.

- Vi estimerer at klikkprisen for søkeordet «forbrukslån» har økt med nærmere 300 prosent i løpet av de siste syv årene. Antallet søk har doblet seg i samme periode, sier Fure til avisen.

- Er det fremdeles slik at «forbrukslån» eller varianter av det er det dyreste søkeordet i Norge?

- Det er mye som tyder på det. I alle fall blant våre kunder, svarer Fure.