Børs og finans

Flere meglerhus tror på oppkjøp

Hunter kjøper nytt tankskip

Øker bestillingen til åtte supertankere og får forlenget fristen for å erklære opsjonene for ytterligere tre. 

Investordagen 2018. F.v: Ståle Kyllingstad, Anders Berger, Arne Fredly, Herbjørn Hansson. Foto: Ole Christian Rønning / Hegnar.no.

Investordagen 2018. F.v: Ståle Kyllingstad, Anders Berger, Arne Fredly, Herbjørn Hansson. Foto: Ole Christian Rønning / Hegnar.no.

Artikkel av: Are  Strandli
2. november 2018 - 11.59

- Vi er veldig glade for å ha inngått en avtale med DSME for kjøpet av ett ekstra fartøy til det vi anser for å være en veldig attraktiv pris og leveringstid, sier konsernsjef Erik Frydendal i Arne Fredly-kontrollerte Hunter Group.

Tankrederiet har inngått en avtale om å kjøpe nok en VLCC på 300.000 dødvekttonn med ECO-design fra det sør-koreanske verftet.

Fartøyet skal utstyres med scrubber og levering er ventet til juli 2020.

- Med dette kjøpet har vi åtte søsterfartøyer under bygging hos DSME, alle utstyrt med scrubbere fra den markedsledende produsenten Wärtsilä, sier Frydendal.

Tidligere levering

Hunter Group har fra før en avtale med DSME-verftet om byggingen av syv VLCCer med levering mellom 2019 og 2020 – av Pareto Securities omtalt som «IMO 2020-vinduet» - og en gjennomsnittlig prislapp på 85,4 millioner dollar inkludert installering av scrubbere.

I tillegg har rederiet opsjoner på å bestille ytterligere tre VLCCer til 92 millioner dollar pr. skute, inkludert scrubbere.

Fristen for å erklære disse opsjonene er nå forlenget til 15. januar.

Når det gjelder tre av skipene Fredly har under bestilling, blir leveringen fremskyndet med totalt fire måneder etter forespørsel fra Hunter Group. 

- Dette vil gjøre oss i stand til å ha en større flåte av verdensklasse kvalitetstonnasje i drift tidligere i det vi tror vil bli et sterkt tankmarked, sier Hunter-sjefen.

- Vi setter pris på Mr. Fredlys tillit til DSME og vil gjengjelde denne tilliten med den beste kvaliteten, avansert teknologi og tidsnok levering av alle fartøyene i serien, sier konsernsjef SL Jung i DSME. 

Samarbeid

Hunter kunne i forrige uke meldte at det tar sikte på å etablere en pool – et samseilingselskap – med New York-baserte Hartree Maritime Partners der selskapenes VLCC-er skal drives befraktnings- og markedsmessig.

Hartree har fire VLCC-er under bygging ved DSME-verftet, og Hunter Group skal være teknisk rådgiver for disse.

Totalt har de to selskapene 12 VLCC-er under bygging.

– Ved å kombinere Hartrees globale erfaring med trading og chartering og Hunters tekniske kunnskap vil poolen jobbe for å minimere driftskostnadene samtidig som inntektene maksimeres, sier daglig leder Guy Merison i Hartree Maritime Partners.

Hartree har finansiell støtte fra Guggenheim Capital i ryggen, mens Hunter - i tillegg til Fredly - har flere kjente norske investorer på eiersiden.

Arne Blystad, Sundt-familien og Fredrik Halvorsen er blant disse.

Oppkjøpsmål

Hunter Group blir et stadig mer attraktivt M&A-mål for etablerte tankrederier, ifølge Carnegie.

I forkant av tredjekvartalsrapporten som blir sluppet 15. november – der selve tallene blir beskrevet av meglerhuset som en non-event – har meglerhuset valgt å øke kursmålet sitt med 50 øre til 5,5 kroner som følge av høyere anslag for skipsverdiene.

Kjøpsanbefalingen opprettholdes.

Også Arctic Securities har lansert tankrederiet som et oppkjøpsmål

«(..) the Hunter might well become the hunted», skrev meglerhuset i en analyse fra forrige uke der kursmålet er oppgitt til 5,6 kroner.

Pareto Securities har et kursmål på 5,10 kroner, men har samtidig åpnet for at oppsiden kan være betydelig høyere.

«(..), med en P/E under 5x på helt nye skip kan dette helt klart være en doblingskandidat hvis inntjeningsmultipler blir anvendt – eller det fremtidige egenkapitalbehovet blir redusert», het det i en oppdatering for to uker siden.