Børs og finans

Ser Golden Ocean opp 60 prosent

Meglerhus om tørrbulk: Det beste er i vente

Nesten tre år etter bunnen i tørrbulkmarkedet, mener Kepler Cheuvreux at det beste fortsatt ligger foran oss. 

Et skip i flåten til Golden Ocean - Foto: Selskapet

Et skip i flåten til Golden Ocean - Foto: Selskapet

Artikkel av: Are  Strandli
4. november 2018 - 19.11

10. februar 2016 bunnet den velkjente tørrbulkindeksen Baltic Dry ut på 290 poeng. Ifølge Bloomberg var det på et tidspunkt billigere å leie et tørrlastskip enn en Ferrari hvis man ser bort i fra utgifter til drivstoff.

Siden da har indeksen steget med formidable 400 prosent.

Den kraftige oppgangen i bulkmarkedet til tross, meglerhuset Kepler Cheuvreux venter at markedet blir enda bedre frem til 2020.

- I all hovedsak dreier det som om at tilbudsveksten kommer til å være ganske overkommelig, samtidig som at etterspørselsveksten i snitt ventes å være på rundt 4 prosent, sier analytiker Petter Haugen i Kepler Cheuvreux til Hegnar.no.

Fredag slapp meglerhuset en oppdatering der Haugen, sammen med analytiker-kollega Vetle Johansen, skriver at den årlige tilbudsveksten ventes å være på rundt én prosent i 2018-2020.

Haugen presiserer at det dreier seg om den faktiske tilbudssideveksten, altså flåteveksten justert for skipenes hastighet og tiden de bruker inn og ut av havn.

Med IMO-reguleringene som innføres i 2020, er det heftet liten tvil om at prisen på bunkers vil øke, noe som gir rederne et incentiv til å seile på lavere fart for å få drivstofforbruket ned.

I tillegg har tiden skipene bruker på havneanløp normalisert seg sammenlignet med under nedturen da det, ifølge Haugen, var langt mindre kø enn normalt.

- Det er faktisk en av de viktigste årsakene til at den effektive tilbudssideveksten i 2018 kommer til å ende opp under det flåteveksten isolert sett skulle tilsi, forklarer han.

Økt Kina-import

På etterspørselssiden er det Kina som – som vanlig - er den store driveren, men nå som følge av kampen mot den kraftige luftforurensingen, ifølge Kepler Cheuvreux-analytikerne.

Derav tittelen på analysen; «Dry bulk to help in the war on pollution».

Haugen tror den kinesiske krigen mot luftforurensing allerede har hjulpet tørrbulk.

Kina, kjent for å ha den mest forurensende gruveproduksjonen i verden, har begynt å ta grep som blant innebærer strengere utslippskrav og nedstengning av en rekke gruver som utvinner kull og jernmalm.

Hittil i år er for eksempel jernmalmproduksjonen redusert med hele 40 prosent, ifølge meglerhuset.

Det mener meglerhuset skal gi høyere kinesiske import, noe som er positivt for etterspørselen etter tørrbulktonnasje.

- Tørrbulkskip kommer til å øke importen av renere kull til Kina, fastslår Haugen.

Frykter ikke ordrebonanza

Meglerhuset anslår at moderne Capesize-skip med en lastekapasitet på rundt 180.000 dødvekttonn, vil oppnå spotrater på 22.000 dollar dagen i 2019, og hele 35.600 dollar pr. dag i 2020, noe som i så fall vil bli det høyeste årsgjennomsnittet på 11 år.

Periodevis kan imidlertid ratene bli enda høyere.

- I fjerde kvartal 2020 er ratene på våre estimater i størrelsesordenen 45-50.000 dollar dagen, sier Haugen.

Til sammenligning ligger spotratene nå på rundt 19.000 dollar pr. dag

- Du frykter ikke at rederne skal bestille for mange skip igjen under denne oppturen, som så mange ganger tidligere?

- Det kommer de til å gjøre. Det er det eneste du kan føle deg helt trygg på, spørsmålet er når, konstaterer Kepler-analytikeren som likevel ikke tror økningen i antallet nye bestillinger kommer til å bli ekstrem.

- Fra og med neste år tror vi at det fortsatt skal være en økning i antallet bestillinger fordi markedet blir bedre, men det er også grunner til at det ikke kommer til å være den store bestillingsiveren, sier han og forklarer det med svovelreguleringene som kommer i 2020, samt at forbruket av kull på sikt skal ned.

IMO-reguleringene skaper blant annet usikkerhet knyttet til om skipene skal bestilles med eller uten scrubber, eller med gassmotor. I tillegg er ikke lånemarkedet veldig tørrbulkvennlig, ifølge Haugen.

- Det skal nok være ganske gode marginer for å låne penger ut til tørrbulk-aktører isolert sett, sier han, og mener med det at det vil være selskapsspesifikke forskjeller.

- Golden Ocean vil ikke merke det, all den tid det er mer et Fredriksen-lån enn et tørrbulklån, slår han fast, og legger til:

- Det er ikke opplagt at du skal se en voldsom økning i antallet nye bestillinger selv om ratene skulle bli bedre.

Høyere oppside

I lys av de positive utsiktene for tørrbulkmarkedet har Kepler Cheuvreux valgt å høyne kursmålet på de to tørrbulkrederiene meglerhusetdekker, Golden Ocean og D/S Norden som, i tillegg til bulkskip, har en rekke produkttankskip i flåten.

Kursmålet på Golden Ocean økes til 105 kroner, fra tidligere 100 kroner. Det indikerer en oppside på hele 57 prosent fra sluttkurs fredag som for øvrig bød på en opptur på vel 3 prosent.

Oppsiden til det nye kursmålet på 150 kroner for danske D/S Norden som Rasmussengruppen solgte seg ut av for ett år siden, er på 55 prosent- 

Hittil i år er Golden Ocean opp vel 3 prosent på Oslo Børs, mens D/S Norden har falt rundt 17 prosent i København.