Børs og finans

Ser bare blå himmel

Skagen spår fantastiske år for Flex LNG

- Dette er bare begynnelsen.

Flex Enterprise. Foto: Flex LNG.

Flex Enterprise. Foto: Flex LNG.

Artikkel av: Odd Steinar Parr
27. november 2018 - 14.36

Flex LNG mottar stående applaus på børsen etter at rederiet i morges la frem sin rapport for 3. kvartal.

Aksjen stiger i øyeblikket 8,1 prosent til 13,95 kroner.

- Er bare begynnelsen

Porteføljeforvalter Alexander Stensrud i Skagen Vekst mener oppgangen er veldig berettiget.

- Vi tror dette bare er begynnelsen. På dagens prising er disse ultramoderne båtene priset til under hva vi ser verft er villige til, og økonomisk kan forsvare å bygge ny kapasitet på i dag. I tillegg har Flex LNG finansieringen av flåten på plass, ledelse med god erfaring innenfor drift og kontrahering, samtidig som også Fredriksens kvalitetsstempel er på plass, som største aksjonær og finansiell backer, skriver han i en e-post til Hegnar.no.

- Med bare en tredjedel av flåten på vannet, burde 2019 og 2020 bli meget fruktbare år, legger Stensrud til.

Er tredje største eier

Skagen Vekst er tredje største aksjonær i Flex LNG, med en eierandel på 2,45 prosent.

Foruten John Fredriksens Geveran Trading på 49,91 prosent, er det bare aksjefondet DNB Norge som er større med sine 4,16 prosent, ifølge en aksjonærliste på Flex LNGs hjemmesider datert 1. oktober.

- Vi har ikke redusert vår posisjon i Flex LNG på de urolighetene som har vært i energimarkedet de siste seks ukene. Vi tror den siste kapitalutvidelsen ble satt på et sunt nivå og deltok aktivt i den runden, fortsetter forvalteren.

Jeg regner med dere er komfortable med dagens eierandel?

- Ja, vi har absolutt ikke noe problem med den! Eierandelen tilsier litt over 2,5 prosent av fondet, og er dermed vår nest største posisjon innenfor energisegmentet, svarer Stensrud.

Ser mye blå himmel

Hvordan vil dere karakterisere det fundamentale for LNG-markedet nå?

- LNG er og blir en stadig viktigere del av det globale energimarkedet. Vi ser helt klart at Kinas fremstøt gjennom deres «blå himmel-politikk» (mindre forurensning) har påvirket etterspørselen i det globale LNG-markedet med en økning på nesten 50 prosent per år de siste to årene. Samtidig blir naturgass gjort mer tilgjengelig i hele verden, som følge av amerikansk skifergass og nye og mindre kapitalintensive produksjonsmetoder, forteller forvalteren.

- Vi tror naturgass og LNGs rolle fremover også vil være en viktig del, spesielt ettersom tilbudet øker og etterspørselen følger etter - hvis vi ser til USA hvor rimelig gass igjen har skapt et marked for energiintensiv industri, legger han til.

- Fantastiske priser

Har dagens kvartalsrapport på noen måte påvirket deres syn på investeringen i Flex LNG?

- Som nevnt tidligere, tror vi dette bare er begynnelsen. Med de fantastiske prisene vi i dag ser i spotmarkedet, tror vi båter som blir levert fremover vil bli meget attraktive eiendeler, og ikke bare for dagens muligheter til å skape en solid inntjening. Med de muligheter vi ser innenfor transport av flytende naturgass i det globale markedet, burde en ultramoderne flåte bli veldig attraktiv, sier Stensrud.

- Grunnen er at en slik flåte ikke bare oppnår høyere dagrater, men også lavere kostnader - spesielt ettersom tilbudet av gass og også transportbehovet blir større de neste to årene, avslutter han overfor Hegnar.no.

Knallsterk guiding

Ellers forklarer både Fearnley Securities og Pareto overfor TDN Direkt dagens kursoppgang i Flex LNG med den sterke guidingen.

Det John Fredriksen-dominerte rederiet guider en omsetning på rundt 35 millioner dollar i 4. kvartal etter å ha sluttet ut alle tilgjengelige skipsdager.

Fearnley-analytiker Espen Landmark Fjermestad øyner et EBITDA (driftsresultat før av- og nedskrivninger) på 26-27 millioner dollar, mens EBITDA-konsensus for 4. kvartal var på 21 millioner dollar.

- Men kanskje viktigere er å se på hva de har gjort i 4. kvartal. To av skipene har tradet spot, og to har vært på kontrakt til rater på rundt 60.000 dollar per dag. De leverer rater på 95.000 dollar i snitt på de fire skipene, og når to av skipene har ligget på 60.000 dollar må de to andre dermed være desto høyere, på rundt 120.000 dollar per dag, sier han til nyhetsbyrået.

- Det er et veldig sterkt tall i forhold til Golar LNG og GasLog, som har hatt skip i 4. kvartal med dagrater på 85.000 dollar per dag, legger analytikeren til.

Fredriksen-premie

De høyere ratene forklarer Landmark Fjermestad med at Flex LNG har sluttet ut skip senere i kvartalet enn konkurrentene, samt at selskapet nå får en MEGI/XDF-premie (main engine gas injection/dual-fuel).

En liste fra Clarksons Platou viser ifølge TDN Direkt at LNG-ratene (LNG carriers) for MEGI/XDF-skip på 226.000 dollar per dag, hele 22,6 prosent høyere enn for en måned siden.

- En har dobbelt så mye vekst i kondenseringsanlegg som i år, og en har færre nybyggleveringer. Det er usikkerhet knyttet til Kina og gassprisen i USA, men mye taler for at ratene en ser nå vil være til stede i store deler av 2019, sier han til nyhetsbyrået.