Børs og finans

Billung: - Så ble det mageplask

Herman Billung om Star Bulk Carriers og tørrlastmarkedet.

Artikkel av: Siri Knutsen Vosgraff
23. desember 2018 - 12.08

I sommer gjennomførte Star Bulk Carriers kjøpet av 15 bulkskip fra Songa Bulk. Med det gikk tidligere Songa-sjef Herman Billung inn i ledergruppen i Star Bulk Carriers, samt som sjef i Star Bulk Norway AS, for å ivareta de nordiske markedene.

- Vi solgte skipene. Ikke fordi vi var negative til markedet egentlig, men fordi vi ville komme over på en større plattform og med mer likviditet. Vi fikk oppgjør i aksjer, sier Billung.

- Når dere sier at dere ville over på en større plattform, hvorfor det? Hva ligger det av muligheter for dere i dette?

- Det viser seg at likviditet betyr ganske mye. Og størrelsen på Songa Bulk var ikke stor nok til å få noe særlig interesse. Star Bulk, sånn som det er i dag, har hovednoteringen på Nasdaq, mens det foreløpig i Oslo er litt «Mikke Mus» for å være helt ærlig.

- Lite likviditet i den bransjen i Oslo, men den 6. januar, som da er 6 måneder etter at selskapene ble slått sammen, slås også aksjene sammen, så da kan du handle aksjen fritt mellom Oslo og New York, forteller Billung.

Trygve Hegnar lurer på om ikke markedet kollapset i november.

- For å si det sånn, så var det enorme forventninger til markedet i 4. kvartal, som det normalt alltid er, og så ble det mageplask, sier Billung.

- Ratene gikk fra 20.000 dollar til 6-7.000 dollar, skyter Hegnar inn.

- Helt riktig. Og de store aktørene var veldig lange. Noen hadde sluttet inn skip, mens noen er veldig aktive i det derivatmarkedet, det syntetiske fraktmarkedet, og der tror jeg det var masse skvis - shortsalg rett og slett, sier Billung.

HØR HELE INTERVJUET PÅ HEGNARPODDEN: