Børs og finans

- Markedet blir mye strammere i 2019

- Det kommer til å bli utrolig trangt med skip.

Foto hentet fra Flex LNGs rapport for 4. kvartal 2017.

Foto hentet fra Flex LNGs rapport for 4. kvartal 2017.

Artikkel av: Martine Holøien
10. desember 2018 - 14.08

LNGC-ratene for MEGI- og TFDE-tonnasje ventes å ligge på henholdsvis rundt 102.800 og 87.800 dollar per dag i 2019, ifølge estimater som TDN Direkt har hentet inn fra seks analytikere.

Anslagene varierer ifølge nyhetsbyrået mellom 85.000 og 116.300 dollar per dag for MEGI-skip og mellom 80.000 og 101.300 for TFDE-båter.

Videre ligger MEGI-ratene på rundt 176.000 dollar per dag, ned 22 prosent sammenlignet med forrige måned. TFDE-ratene er på 160.000 dollar, 16 prosent lavere enn sist måned, skriver nyhetsbyrået og viser til en liste fra Clarksons Platou.

Så langt i 2018 har ratene på MEGI og TFDE vært henholdsvis 114.000 og 87.800 dollar per dag.

Konsernsjef Øystein Kalleklev i Flex LNG venter at utnyttelsen av den globale LNGC-flåten vil bli høyere i 2019 enn i 2018.

- Vi forventer at det blir levert 35 skip neste år, og det vil komme 30 millioner tonn LNG ut i markedet neste år. Historisk sett trenger man 1,3 skip per million tonn LNG, men da det meste av volumet kommer ut av USA trenger man normalt rundt 1,7 skip per million tonn LNG. Det kommer til å bli utrolig trangt med skip, sier han til TDN Direkt.

- Markedet er mye strammere i 2019 enn i 2018, mye mer LNG kommer i markedet og geopolitiske ting må utspille seg for at det ikke skal bli et veldig sterkt marked. Når det er sagt er LNGen som kommer i markedet allerede stort sett solgt på kontrakter, så den skal uansett flytte seg fra produksjonssted til importland. Sånn sett vil dette utspille seg i det generelle finansmarkedet, da det fysiske markedet ser veldig stramt ut, sier han videre.