Børs og finans

Har tapt nær 800 mill. på to år bare i Norge

Bourbon Offshore får utvidet pusterom

Jakten på nye finansielle partnere fortsetter. I mellomtiden går gigantrederiets kreditorer med på forlengede gjeldslettelser. 

Bourbon Front. Foto: Bourbon Offshore Norway.

Bourbon Front. Foto: Bourbon Offshore Norway.

Artikkel av: Are  Strandli
3. januar 2019 - 15.38

Det franske offshorerederiet Bourbon Offshore som eier en flåte på over 500 skip får fortsatt pusterom fra majoriteten av kreditorene sine, noe som betyr at rederiet slipper å betale renter, avdrag og leasingforpliktelser.

Det skriver rederiet i en melding torsdag.

«Denne «waiveren» gjør at selskapet kan forbli fokusert på sine operasjonelle prioriteter, mens det forfølger sitt søk etter alle mulige løsninger som gjør selskapet i stand til å tilpasse finansieringen til driften, innenfor et sikkert rammeverk», heter det i meldingen.

Den første avtalen med långiverne om lettelser ble inngått i sommer.

Rett før jul bekreftet Bourbon at det tidligere omtalte forsøket på å skaffe seg nye finansielle partnere fortsetter, og at alle løsninger vurderes.

#BourbonInMotion

Rederiet har, i likhet med de fleste andre offshorerederiene i verden, slitt stort som følge av oljekrisen.

Som et ledd i å komme videre ble det i februar i fjor lansert en strategisk plan kalt #BourbonInMotion som skal klargjøre rederiet for fremtiden.

Den todelte planen spiller på at digitalisering vil være en vesentlig del av den fremtidige driften.

Den ene delen går ut på at aktivitetene til konsernet Bourbon Corporation deles inn i tre forskjellige frittstående selskaper; Bourbon Marine & Logistics, Bourbon Subsea Services og Bourbon Mobility.

Den andre delen går ut på å kapitalisere på den digitale revolusjonen ved å «koble sammen» flåten, noe som skal gjøre driften mer lønnsom ved å redusere driftskostnadene for fartøyene. Dette programmet gjelder rederiets 132 moderne supplyskip, og vil innebære en investering på 75 millioner euro over tre år.

Av den tradisjonelle flåten til Bourbon Marine & Logistics på 65 fartøy, eksisterer det 41 eldre fartøy som ikke kan «kobles opp», og som etter planen vil bli solgt til markedspris.

Salget av disse fartøyene medførte en nedskrivning på nær 1,7 milliarder kroner i regnskapet for 2017.

Millionoverskudd til millionunderskudd

Totalt fikk konsernet et underskudd på 576,3 millioner euro, tilsvarende vel 5,7 milliarder kroner, i 2017. De første seks månedene av 2018 ga et underskudd på 197,1 millioner euro, eller rundt 1,95 milliarder kroner.

Rederiets norske virksomhet Bourbon Offshore Norway som er basert i Fosnavåg, hadde i perioden 2013-2015 et samlet resultat etter skatt på 678 millioner kroner.

2016 endte derimot med et tap på 472 millioner kroner, mens 2017 bød på 286 millioner kroner i minus.

Den norske virksomheten eier totalt 15 fartøy.

Ifølge Westshore Shipbrokers ligger fem av disse i opplag.

Ingen av disse skal imidlertid selges som en del av den strategiske planen til konsernet, slo adm.dir. Bjørn Idar Remøy fast overfor Vestlandsnytt i mars i fjor.  

Les også: Gigatap i sikte for Pareto-prosjekt