An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Børs og finans

Hvert tredje offshorefartøy i opplag

Vesselsvalue-undersøkelse tilsier at det ligger nesten 2.200 offshorefartøy i opplag globalt. Aller verst er i det Sør-Øst Asia.

Artikkel av: Are  Strandli
17. januar 2019 - 15.45

- Det er ingen hemmelighet at offshoresektoren lider, fastslår offshoresjef Robert Day i det nettbaserte verdivurderingsbyråret Vesselsvalue i en oppdatering.

Verdivurderingsbyrået har forsøkt å kartlegge hvor mange offshorefartøy som ligger i opplag globalt ved å observere fartøyenes AIS-signaler. Fartøyer som ikke har gitt signal på én uke er vurdert til å være i opplag.

Til tross for at undersøkelsen ikke akkurat er en eksakt vitenskap, danner resultatet et skummelt bilde av status for verdens offshoreflåte. 

Undersøkelsen som inkluderer offshore servicefartøy (OSV), offshore konstruksjonsfartøy (OCV) og mobile borerigger, viser at rundt regnet hvert tredje offshorefartøy ligger i opplag.

Vesselsvalue estimerer at det eksisterer totalt 4.936 OSV-er over hele verden, og at hele 1.716 av disse er karakterisert som lagt opp. Det tilsvarer en andel på 35 prosent.

Inkluderes mobile borerigger og OCV-er det totale tallet tett på 6.500, derav nær 2.200 er i opplag.

Best i Nord-Europa

Aller verst er det i Sør-Øst Asia der mer enn 36 prosent i hver underkategori er i opplag.  For OSV-ene er andelen 43 prosent.

- Mer uventet er det at US Gulf følger tett bak Sør-Øst Asia, sier Day.

En betydelig mindre andel borerigger i opplag gjør at ikke USA stikker av med jumboplassen.

- Midtøsten- og Vest-Afrika-regionene er i en tilsvarende tilstand, og ikke overraskende forblir Nord-Vest Europa den ledende regionen globalt, sier Vesselsvalues offshoresjef.

Det anslås at rundt 19 prosent av OSV-ene i Nord-Vest Europa ligger i opplag, samt 14 prosent av OCV-ene. For boreriggene ser det imidlertid verre ut med en opplagsandel på 47 prosent.

Kommer aldri tilbake

Ifølge en oversikt fra skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers ligger 43 ankerhåndterere (AHTS) og 54 plattform forsyningsskip (PSV) i opplag i Nordsjøen.

- Sentimentet kan endre seg, men det er tallene som betyr noe og som vil avgjøre farten og sannsynligheten for en full innhenting i offshoremarkedet, sier Day.

Selv om opplagslisten, uansett hvilken metodikk som benyttes, er lang som et vondt år, har flere analytikere påpekt at det ser verre ut enn det egentlig er med tanke på markedsbalansen.

Flere av fartøyene som ligger i opplag, vil nemlig aldri komme tilbake igjen i arbeid, blant annet som følge av alder og spesifikasjoner som ikke lenger tilfredsstiller kravene til oljeselskapene.

Avhengig av hvor lenge skipene har ligget i opplag, vil en reaktivering også potensielt kunne bli svært kostbar.

I november da det lå 58 PSV-er oppankret i Nordsjøen, sa analysesjef Erik Tønne i Clarksons Platou følgende til Finansavisen:

-Halvparten av PSV-ene som ligger i opplag kommer ikke ut igjen i Nordsjøen. Da står man igjen med 28, der flere har ligget mer enn to år i opplag. Disse kan være attraktive hvis de gjennomfører dokking, men da er man avhengig av en rateoppgang. Eierne vil kreve litt mer betalt for å sende dem inn igjen i markedet.