Børs og finans

Sjeføkonom om brexit: - Det blir et mareritt

Trygve Hegnar og sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken diskuterer brexit.

Foto: HegnarTV

Foto: HegnarTV

Artikkel av: Eline Hvamstad
11. januar 2019 - 20.00
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Stadig flere stiller spørsmål om statsminister Theresa May vil få gjennom en brexit-avtale.

Neste uke skal underhuset i parlamentet stemme, og mange venter at de vil stemme ned den fremforhandlede avtalen med EU. 

Det betyr at man kan få en "no deal" brexit 29. mars, at det kan bli nyvalg eller folkeavstemning, eller at man får en utsettelse fra EU for å forsøke og forhandle frem en ny avtale. 

- Det er mange som har sett på hva som kan skje hvis man ikke kommer til en avtale 29. mars. Et scenario er at lastebiler med varer, være seg frukt eller andre ting, ikke kommer inn i Storbritannia eller at lastebiler fra Storbritannia kommer ikke inn i EU.. Det tårner seg opp flere tusen lastebiler på hver side, og ingen vet hva de skal gjøre, sier Trygve Hegnar.

- Det er hvis det ikke blir noen avtale, poengterer sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken Capital Markets når hun gjester HegnarPodden lørdag, og fortsetter;

- Det blir et logistikkmareritt.

- De vil ikke komme inn, spør Hegnar.

- Nei, da blir det slik at man må handle på WTO-regler. Det innebærer at du sjekker alle lastebiler som kommer, og de skal betale en tollsats. Det blir en forferdelig utfordring, mener Due-Andresen.

- Ja, for det er jo en enorm trafikk mellom Storbritannia og EU, legger Hegnar til.

Hør hele brexit-podden her: