Børs og finans

Burgerkongen større enn McDonald’s

I fjor passerte Burger King konkurrenten McDonald’s målt i antall restauranter i Norge. I år åpner Burger King ti nye restauranter.

Foto: Lena S. Falck/Finansavisen

Foto: Lena S. Falck/Finansavisen

Artikkel av: Lena S. Falck/Finansavisen
17. februar 2019 - 11.51

(Finansavisen.no): - Målt i antall restauranter passerte vi McDonald’s i fjor, og vi har planlagt mange restaurantåpninger i 2019, sier adm. direktør Rune Sandvik i King Food, Burger Kings norske driftsselskap.

I 2002 solgte Narvesen Burger King til Umoe Restaurants, og i 2013 signerte Umoe Restaurants en master franchise-avtale for Burger King i Norge, Sverige og Danmark. Etter dette startet veksten for alvor. Siden 2013 har Burger King åpnet 120 nye restauranter i Skandinavia.

For øyeblikket finnes det 79 Burger King-restauranter i Norge. 58 av disse eies av King Food, og resten er drevet på franchisebasis. Til sammenligning har McDonalds totalt 73 norske restauranter.

- I 2018 økte vi antall restauranter i Skandinavia med 26; 11 av disse i Norge. I år åpner vi 30 nye, hvorav cirka ti er norske, sier Sandvik.

Satser på Drive Thru

Burger King fokuserte opprinnelig på restauranter i kjøpesentre, men i januar i fjor signerte King Food en avtale med Veikroer Eiendom om åpning av restauranter der Marché tidligere holdt til.

- Vi har allerede åpnet tre restauranter i tidligere Marché-lokaler, og har planer om ytterligere tre eller fire i år. Gode lokasjoner med mulighet for Drive Thru har vært en mangel hos oss, men i dag har vi rundt 15 slike restauranter, og det kommer flere. Det er dette segmentet som vokser mest, sier Sandvik.

Finansavisen møter ham i Burger Kings nyeste restaurant, nærmere bestemt på Karl Johans gate i Oslo. Den åpnet i forrige måned i lokaler som tidligere huset et annet av Umoe Restaurants konsepter, TGI Friday.

- Målt i antall kvadratmeter er dette vår største restaurant. Den er et unntak når vi nå fokuserer på Drive Thru i forbindelse med nyåpninger. Det er rett og slett en fantastisk beliggenhet, sier King Food-sjefen, som selv startet sin Burger King-karriere for 30 år siden, nærmere bestemt i oppvasken i kjedens første restaurant i Trondheim.

Restauranten i Karl Johans gate har såkalte selvbetjeningskiosker, noe som finnes i rundt halvparten av de norske Burger King-restaurantene i dag.

Omsetning: 1,1 mrd.

King Food omsatte for 741 millioner kroner i 2017. I 2018 ble det en solid vekst.

- King Food favner kun våre egne restauranter. Hvis man inkluderer franchiserestaurantene hadde vi en omsetningsvekst på 25 prosent til rundt 1,1 milliarder kroner netto i 2018, forteller Sandvik.

Og med alle de nye restaurantene blir det vel en god vekst i år også?

- Ja, i 2019 får vi helårseffekten av alle de nye restaurantene vi åpnet i fjor, i tillegg til at vi åpner ti nye i år. Vi sikter mot en samlet vekst på mellom 17 og 20 prosent i 2019, sier Sandvik.

- Vi regner med at eksisterende restauranter vil vokse med 7-8 prosent i år. I denne forbindelse spiller lansering av nye produkter en viktig rolle. I løpet av fjoråret lanserte vi for eksempel vegetarburgeren Veggie King og Halloumi King, laget på Halloumi-ost fra Kypros, fortsetter han.

Høye investeringer

- Alle nyåpningene må kreve relativt høye investeringer?

- Ja, det koster rundt 6 millioner kroner å åpne en ny restaurant, så totalt er det snakk om investeringer på rundt 700 millioner kroner i Skandinavia siden 2013, sier Sandvik.

- Men vi ser at vi tjener penger når vi åpner på riktige steder. Målsetningen er at hver enkelt restaurant skal være lønnsom. I dag er det ikke mer enn to restauranter vi kan si ikke er det, fortsetter han.

I 2017 nådde King Food et resultat før skatt på 41 millioner kroner av en omsetning på 741 millioner.