Børs og finans

Back in black

DHT seilte inn over 100 mill. i knallsterkt marked

Etterlengtet ratehopp gir klingende mynt i kassen for DHT som dobler utbyttet. Aksjemarkedet er misfornøyd, mens meglerhus ser oppside på nær 170 prosent. 

Artikkel av: Are  Strandli
7. februar 2019 - 13.01

Etter fem kvartaler på rad med røde tall på bunnlinjen kunne tankrederiet DHT Holdings med god grunn spille AC/DC-låten «Back in Black» på full guffe etter fjorårets siste kvartal.

Av justerte nettoinntekter på 85,2 millioner dollar, satt rederiet igjen med et resultat etter skatt på 12 millioner dollar, eller vel 102 millioner kroner, ifølge rapporten for fjerde kvartal 2018.

Det var i stor grad som ventet, ifølge oppdateringer fra meglerhusene Clarksons Platou Securities og Kepler Cheuvreux.

Justert for urealiserte verdiendringer knyttet til rentederivater på 6,2 millioner dollar, ville resultatet vært enda høyere.

Skyhøy spoteksponering

Returen til overskudd skyldes at fraktmarkedet for råolje tok seg betydelig opp de siste månedene av fjoråret. Rederiets råoljetankere av typen VLCC – Very Large Crude Carrier – oppnådde time charter-ekvivalente inntekter på 34.900 dollar i kvartalet.

Skipene som opererte i spotmarkedet – det vil si majoriteten av rederiets 27-skips store flåte – oppnådde rater på 34.800 dollar per dag, mens skipene på time-charter seilte inn 35.000 dollar daglig.

Til sammenligning bød tredje kvartal 2018 på rater rundt 20.000 dollar dagen.

Det USA-noterte tankrederiet har tradisjonelt sett hatt en spoteksponering på mellom 40 og 60 prosent. Denne har imidlertid økt til over 70 prosent det seneste året, og i fjerde kvartal i fjor var den på hele 78,8 prosent.

Mer enn dobler utbyttet

Med et knallsterkt tankmarkedet gir det penger i kassen – og ikke minst for aksjonærene kaster det av seg.

For fjerde kvartal foreslås det å returnere 7,1 millioner dollar, tilsvarende 60 millioner kroner, til aksjene i form av utbytte. I tillegg ble det kjøpt tilbake aksjer for 5 millioner dollar i kvartalet.

Utbyttet på 0,05 dollar per aksje, tilsvarende en økning på tre cent fra kvartalet før, er det høyeste siden første kvartal 2017.

Selv om tankmarkedet har svekket seg betydelig i første kvartal – VLCC-ene oppnår nå dagrater på rundt 24.000 dollar, ned nær 40 prosent den siste måneden – har DHT allerede sikret en solid inntjening.

Hittil i kvartalet er 67 prosent av de tilgjengelige spotdagene booket til en gjennomsnittlige dagrate på 37.200 dollar.

«Q1-guidingen er på linje med de rapporterte markedsratene og impliserer nok et godt kvartal, selv om VLCC-ratene er i en fallende trend (…)», heter det i en oppdatering fra Clarksons Platou Securities.

Nylig opplyste VesselsValue at den 2007-bygde VLCC-en «DHT Europe» skal inn på et treårig oppdrag for sveitsiske CSSA Chartering & Shipping Services SA til en rate på 20.000 dollar per dag. I tillegg inkluderer avtalen en profittdelingsklausul.

Enorm oppside

Selv om det går mot nok et godt kvartal, om noe svakere enn det forrige, og aksjonærene mottar høyere utbytter, ble kvartalsrapporten mottatt særdeles dårlig i det amerikanske aksjemarkedet.

Ved børsåpning i USA torsdag var aksjen ned mer enn åtte prosent før den hentet seg noe inn igjen. Få minutter senere ble aksjen omsatt for 3,76 dollar etter en nedgang på vel seks prosent.

Shippinganalytikerne i Clarksons Platou ser derimot enorm oppside i aksjen.

«Vi synes verdsettelsen av DHT-aksjene er svært attraktiv på en implisert pris på 82 millioner dollar per VLCC-nybygg mot meglerkvoteringer på 95 millioner dollar», skriver de, og legger til:

«Gitt vårt positive syn på tankmarkedet med en lav nybygg-ordrebok og forventet økning i amerikansk oljeeksport fra sent 2019, gjentar vi vår kjøpsanbefaling og kursmålet på 10 dollar pr. aksje (…)».

Det tilsvarer en oppside på nesten 170 prosent.