Børs og finans

Tankratene faller

DHT sikrer treårig kontrakt for supertanker

Tankrederiet låser inn en dagrate på 20.000 dollar i tre år. Ratene i spotmarkedet fortsetter å falle til tross for flere positive nyheter. 

Artikkel av: Are  Strandli
4. februar 2019 - 16.04

Tankrederiet DHT Holdings som styres av nordmennene Svein Moxnes Harfjeld og Trygve Munthe fra Singapore, har inngått en ny charteravtale for en av sine supertankere.

VLCC-en "DHT Europe" skal inn på et treårig oppdrag for sveitsiske CSSA Chartering & Shipping Services SA, ifølge VesselsValue.

Raten er oppgitt til 20.000 dollar pr. dag. I tillegg inkluderer avtalen en profittdelingsklausul.

"DHT Europe" ble ferdigstilt ved Hyundai Heavy Industries i 2007 og er på 317.260 dødvekttonn. 

Satser på scrubber

Det er rimelig å anta at skipet er et av rederiets 16 skip bygget mellom 2004 og 2012 som skal utstyres med scrubber.

I tillegg har rederiet mottatt to nybygg som ble levert scrubbere fra verftet.

Det betyr at 18 av rederiets flåte på totalt 27 VLCC-er skal ha montert scrubber innen IMO-krevene trer i kraft 1. januar 2020. 

Les også: To av Norges best betalte toppsjefer flytter til Singapore

Rekordlang ventetid

Clarksons Platou Securities skriver i en oppdatering at tankratene faller til tross for rekordlang ventetid i de tyrkiske stred og positive nyheter fra Venezuela. 

Ventetiden som nå er på mer enn 34 dager gjennom stredene Bosporos og Dardanellene, er estimert å holde rundt 1,5 prosent av den globale tankflåten ute av spotmarkedet, ifølge meglerhuset. 

Spesielt for suezmax-segmentet er dette, isolert sett, gode nyheter, skriver Clarksons Platou.

På benchmark-ruten fra Midtøsten til Kina er spotraten på rundt 20.000 dollar, ned fra 26.400 dollar i forrige uke. 

Videre påpeker meglerhuset at stansen i den amerikanske importen av olje fra Venezuela kan være svært positivt da det sannsynligvis betyr økt seilingstid.