Børs og finans

Moderne boreskip skal skrotes

Kontraktene renner inn for riggkjempene

Diamond Offshore og Transocean kan begge melde om massivt med nytt arbeid mandag. Sistnevnte skal i tillegg skrote et svært moderne boreskip. 

Transocean Arctic. Foto: Wintershall Norge.

Transocean Arctic. Foto: Wintershall Norge.

Artikkel av: Are  Strandli
11. februar 2019 - 13.27

Diamond Offshore kan mandag melde om nye kontrakter til fire rigger; «Ocean Valiant», «Ocean Apex», «Ocean Onyx» og «Ocean Monarch».

«Ocean Valiant» har blitt tildelt en kontrakt av Shell på britisk sektor som har ventet oppstart i slutten av desember 2019 og varer til sent mars 2021.

 Beach i Australia. Kontrakten som starter i januar 2020 inkluderer også opsjoner på ytterligere fem brønner.

«Ocean Apex» har fått en énbrønns-kontrakt med Shell i Australia som starter i august i år, mens «Ocean Monarch» skal jobbe for ExxonMobil i samme land på en kontrakt som inkluderer fem brønner pluss opsjon på ytterligere én brønn.

Vil skrote åtte år gammel rigg

Transocean opplyser i sin rapport at riggkjempen har økt ordrereserven md 907 millioner dollar til totalt 12,2 milliarder dollar siden sin siste rapport.

Det inkluderer den femårige avtalen som ble signert med Chevron i starten av januar for et av selskapets nybygde boreskip, og har en verdi på 830 millioner dollar.

Andre nye kontrakter inkluderer en firebrønnskontrakt utenfor Australia for det 2010-bygde boreskipet «Dhirubhai Deepwater KG2» som også inkluderer en opsjon på ytterligere fire brønner.

Videre har «Leiv Eriksson» fra 2001, fått nok en brønn i Norskehavet etter utøvelsen av en opsjon. Denne riggen er leid inn av Lundin.  

1987-bygde «Transocean Arctic» skal bore ytterligere to brønner i Norskehavet etter utøvelse av opsjoner, i tillegg til at riggen har fått en tobrønns-kontrakt med en annen kunde samme sted. 

Et annet 2010-bygd boreskip, «Discoverer India», har fått to nye brønner utenfor Elfenbenskysten etter utøvelse av opsjoner, mens «Transocean 712», en semirigg fra 1983, av samme grunn har fått nok en brønn i den britiske delen av Nordsjøen. 

I tillegg til kontraktsforlengelsene opplyses det at intensjonen er å skrape«Ocean Rig Paros». Det 2011-bygde boreskipet klassifiseres som eiendel for salg. 

Ensco-kontrakt

Også det amerikanske riggselskapet Ensco har fått en ny kontakt mandag.

Jadestone Energy som har hovedkontor i Singapore har hyret inn den oppjekkbare boreriggen «Ensco 107» for arbeid utenfor kysten av Australia. 

Kontrakten er for boring av én brønn med oppstart i mars 2019 og en ventet varighet på 34 dager.