Børs og finans

Mowi: 4. kvartal

Knalltall for Mowi - deler ut 1,3 milliarder i utbytte.

Skipsreder John Fredriksen - Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Skipsreder John Fredriksen - Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Artikkel av: Martine Holøien
13. februar 2019 - 06.30

Mowi (tidligere Marine Harvest) melder om et resultat etter skatt på 162 millioner euro i 4. kvartal 2018, mot 28 millioner euro i samme periode året før. Analytikere hadde forventet et resultat etter skatt på 159 millioner euro, ifølge TDN Direkt.

Resultat per aksje ble 0,32 euro, mot 0,06 euro ved samme korsvei i fjor. Forventningen var på 0,31 euro per aksje.

Resultatet før skatt ble 176 millioner euro, sammenlignet med 3,4 millioner euro i fjor. Resultat før skatt var ventet til 206 millioner euro.

Driftsresultatet ble 231 millioner euro, mot minus 4,3 millioner euro året før. Driftsresultatet var ventet til 211 millioner euro.

Driftsinntektene beløp seg til 1.073 millioner euro, sammenlignet med 1.007 millioner euro i 4. kvartal 2017. Det var ventet driftsinntekter på 977 millioner euro.

1,3 milliarder i utbytte

- Med bakgrunn i et godt resultat, gode markedsutsikter og en solid finansiell posisjon har Mowi-styret besluttet et kvartalsutbytte på 2,60 kroner per aksje, heter det i rapporten.

Dette gir et totalt utbytte på drøyt 1,3 milliarder kroner. Det var forventet et utbytte på 2,67 kroner per aksje. 

Slaktevolum

Totalt slaktevolum i kvartalet var 105.783 tonn, sammenlignet med 112.628 tonn i fjor. Forventet slaktevolum for 2019 er på 430.000 tonn.

Totalt i første kvartal 2019 guides et volum på 102.000 tonn.

I Norge venter selskapet et volum på 236.000 tonn i 2019, mot tidligere 236.000. For første kvartal ventes volumet å være 53.500 tonn.

For Skottland guides et volum på 60.000 tonn i 2019 og 15.500 tonn i første kvartal. I Canada ventes et volum på 55.000 tonn i 2019 og 10.000 tonn i første kvartal, mens det i Chile guides et volum på 62.500 tonn i 2019 og 20.000 tonn i første kvartal. 

Mowi venter at globalt tilbud av laks vil vokse med 3-7 prosent i 2019, mot en ventet oppgang på 1-6 prosent i rapporten for tredje kvartal.

- Veldig godt år

- 2018 var et veldig godt år for Mowi. Sterk etterspørsel etter laks og høye priser i alle markeder resulterte i god inntjening for selskapet. Jeg er stolt av den innsatsen de ansatte har lagt ned for å produsere sunn og god mat til forbrukere over hele verden, sier konsernsjef Alf-Helge Aarskog.

Han tror 2019 blir et spennende år for Mowi, som har skiftet selskapsnavn og lansert ny merkevarestrategi.

- Vi ser frem til å lansere merkevaren MOWI i utvalgte markeder fremover. Jeg er trygg på at dette vil gi selskapet bedre resultater over tid, sier Aarskog.

Her er rapporten og presentasjonen