Børs og finans

Selger et av Norges råeste ankerhåndteringsfartøy

Flere rederier sikler på «Bourbon Arctic», en av de råeste og nyeste ankerhåndtererne på norsk sokkel, som Pareto nå jobber med å selge.

Bourbon Arctic. Foto: Bourbon Offshore Norway.

Bourbon Arctic. Foto: Bourbon Offshore Norway.

Artikkel av: Are  Strandli
4. februar 2019 - 12.16

Offshorerederiet Bourbon Offshore Norway tok i februar 2016 levering av ankerhåndteringsfartøyet «Bourbon Arctic» fra Vard Brattvaag.

Skipet ble bestilt to år tidligere og umiddelbart videresolgt til det franske selskapet Caroline 63 gjennom et salg som ga en bokført gevinst på 8,8 millioner kroner for det Fosnavåg-baserte offshorerederiet.

Nå er fartøyet igjen til salgs – kun tre år etter ferdigstillelsen.  

Det bekrefter konsernsjef Bjørn Idar Remøy i Bourbon Offshore Norway overfor Hegnar.no.

Bourbon Offshore Norway som er et datterselskap av den franske offshoregiganten Bourbon, står fortsatt for driften av båten, men Remøy henviser til eieren for ytterligere opplysninger om salget.

Hard kamp

Etter det Hegnar.no kjenner til skal det være tre rederier som er igjen i kampen om å sikre seg ankerhåndtereren, og et av disse antas å være Bourbon selv.

Hvem de andre budgiverne er, er foreløpig ikke kjent.

Pareto Shipbrokers har oppdraget med å gjennomføre salget som, etter det vi erfarer, skal være initiert av BNP Paribas og Giek - Garantiistituttet for eksportkreditt. 

- Vi er midt i en prosess, sier daglig leder Karsten Christensen i Pareto Shipbrokers som derfor ikke ønsker å uttale seg ytterligere. 

Da båten ble bestilt i 2014 skal prisen, etter det Hegnar.no forstår, ha ligget på i underkant av 100 millioner dollar, eller nær 850 millioner kroner med dagens vekslingskurs.

Verdivurderingstjenesten VesselsValue verdsetter båten til 29,1 millioner dollar, eller rundt 246 millioner kroner, mens kilder Hegnar.no har vært i kontakt med mener en fair pris på fartøyet er i størrelsesordenen 350-400 millioner kroner.

Enkeltstående skipssalg av denne typen er heller sjelden vare i dagens marked, og det er derfor få liknende transaksjoner å sammenligne med.

Kommunikasjonsdirektør Allon Groth i Giek opplyser til Hegnar.no at Giek garanterte for vel 333 millioner kroner i 2016.

Grunnet taushetsplikt kan han ikke kommentere saken ytterligere. 

Lang kontrakt i Barentshavet

«Bourbon Arctic» har vært i kontinuerlig arbeid siden levering.

Fra midten av 2016 har båten vært på kontrakt med Lundin i Barentshavet for å bistå den halvt nedsenkbare boreriggen «Leiv Eriksson».

Nylig ble denne kontrakten forlenget med nok en brønn der oppstart er beregnet til 18. februar.

«Bourbon Arctic» er Bourbon Offshores nyeste og råeste ankerhåndterer med en maksimal trekkraft på rundt 307 tonn i «boost modus» og 193 tonn i diesel-elektrisk modus.

Skipet er innredet med kapasitet for 60 personer og utstyrt med et hybrid fremdriftssystem.

Som navnet tilsier er båten designet for å operere i arktiske farvann, og har hele syv vinsjer tilgjengelig. Den ene har kapasitet på hele 500 tonn.

- Med tanke på vinsjkapasitet, hybrid motorløsning og en hel rekke klassenotasjoner, vil båten klare det meste, uttalte Arnstein Lystad i Bourbon Offshore Norway til Maritimt Magasin etter leveringen.

 Les også: Gigatap i sikte for Pareto-prosjekt