Børs og finans

Historisk kontrakt for norsk verft

Skal klargjøre Røkkes superskute for milliaroppdrag

Myklebust Verft skal oppgradere brønnintervensjonsfartøyet «Akofs Seafarer» før det skal inn på en femårig Equinor-kontrakt.

Akofs Seafarer (tidligere Skandi Aker). Foto: Akastor

Akofs Seafarer (tidligere Skandi Aker). Foto: Akastor

Artikkel av: Are  Strandli
12. februar 2019 - 14.42

- Dette er en gledens og historisk dag for alle våre ansatte, sier daglig leder i Myklebust Verft, Inge-Jonny Hide i en pressemelding.

Verftet som ligger i Gursken på Sunnmøre skal utføre jobben med å oppgradere brønnintervensjonsfartøyet «Akofs Seafarer» som tilhører AKOFS Offshore.

Etter oppgraderingen er superskuten klar til å gå inn på en femårig milliardkontrakt for Equinor neste år.

Stor effekt

Kontrakten er det største ombyggingsoppdraget verftet noensinne har sikret seg. I tillegg er det det første, store prosjektet som tildeles verftet etter separasjonen fra Kleven.

- Oppdraget vil ha stor sysselsettingseffekt både for egen arbeidsstokk og for en rekke underleverandører, sier Hide.

- Vi kjenner AKOFS Offshore fra et større oppdrag som vi leverte for tre år siden. Den gangen gjaldt det et liknende fartøy, «AKER Wayfarer». At de nå velger å komme tilbake til oss er en solid tilbakemelding til alle våre ansette og våre samarbeidspartnere som jobbar her, sier verfts-sjefen.

Milliardkontrakt

Etter å ha ligget uvirksom siden 2014, ble Akastor-selskapet AKOFS Offshore tildelt en femårig kontrakt for «Akofs Seafarer» av Equinor i fjor sommer.

«Akofs Seafarer», som skal ha kostet mer enn tre milliarder kroner å bygge, skal utføre lette brønnintervensjonsoppdrag på norsk sokkel. Kontrakten som kan forlenges i ytterligere tre år har en verdi på 370 millioner dollar, eller om lag 3,2 milliarder kroner.

Fartøyet skal etter planen ankomme Myklebust Verft i mai, og være klart til operasjon i løpet av første kvartal 2020. Mesteparten av verftets arbeid er imidlertid ventet å være ferdigstilt allerede i oktober i år.

«Akofs Seafarer» blir for øvrig det første brønnintervensjonsfartøyet med batteri. Det skal Siemens sørge for.

Samtidig som Akastor meldte om milliardkontrakten for «Akofs Seafarer» i juni, ble det annonsert at halvparten av eierselskapet AKOFS Offshore får japanske eiere. Mitsui & Co. og Mitsui O.S.K. Lines vil eie 25 prosent hver.

Røkke-selskapet Akastor innkasserte 142,5 millioner dollar, tilsvarende 1,1 milliarder kroner, på salget som ble sluttført i september i fjor.