Børs og finans

Ser allikevel oppside

Skipsmeglerhus slakter estimatene

Ratene har falt "ned fra en klippe"

Foto: Star Bulk Carriers. Vessel: Star Poseidon

Foto: Star Bulk Carriers. Vessel: Star Poseidon

Artikkel av: Rune Tryti
21. februar 2019 - 09.08

Clarksons Platou Securities nedjusterer 2019-estimatet for capesize-ratene fra 22.500 til 14.000 dollar per dag, ifølge en oppdatering onsdag, melder TDN Direkt.

Capesize-skip er den største klassen av tørrbulkskip, og har en gjennomsnittlig størrelse på rundt 150.000 dødvekttonn. Blant annet utgjør capesize-skip en stor del av flåten til Golden Ocean og Star Bulk Carriers.

Meglerhuset peker på at fraktratene falt "ned fra en klippe" i januar, allerede før problemene i Brasil, som indikerer lav importetterspørsel i Kina, opplyses det. 

Ratene for capesize-skip har de siste to månedene falt fra om lag 17.500 dollar per dag til 6.000 dollar per dag, som er langt under redernes break-even nivåer. I august i fjor nådde ratene nivåer på drøye 27.000 dollar per dag.

For 2020 estimerer Clarksons Platou nå rater på 18.000 dollar pr dag, mot tidligere estimat på 28.500 dollar pr dag, ifølge TDN Direkt.

-Våre oppdaterte rateanslag reflekterer en mark-to-market-revisjon som inkluderer de svakere utsiktene for første halvår 2019, da Brasil-volumene kommer av linjen og det tar noe tid før økonomisk stimuli i Kina får grep, skriver meglerhuset. 

Rateanslaget er på linje med kontant break-even for de fleste selskapene meglerhuset dekker, og de ser dermed godt oppsidepotensial for aksjene selv med deres laveste rateanslag. 

Ellers tror Clarksons Platou at ratene har bunnet ut, og at de vil hente seg inn fra andre halvår 2019 og frem mot 2021.