An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Børs og finans

Snap slo forventningene

Snap leverte bedre enn ventet i fjorårets siste kvartal, men selskapet brenner fortsatt 50 millioner dollar i måneden.

Foto: Nordnet/privat

Foto: Nordnet/privat

Artikkel av: Njål Eivind Kleiven
5. februar 2019 - 22.12

Snap presenterte resultatet for fjorårets siste kvartal rett etter stengning tirsdag.

Resultat per aksje kom inn på minus 14 cent, mot et ventet tap på 19 cent og minus 28 cent i samme kvartal året før.

Det justerte resultatet per aksje kom inn på minus 4 cent mot ventet minus 7 cent.

Justert ebitda kom inn på minus 50,3 millioner dollar, sammenlignet med minus 158,9 millioner dollar i fjerde kvartal i fjor.

I forbindelse med Q3-rapporten guidet SoMe-giganten om en omsetning på mellom 355 og 380 millioner dollar for fjerde kvartal. I forbindelse med Tim Stones avgang som CFO i januar, justerte selskapet sitt estimat til «litt bedre enn toppenden av tidligere guidet intervall». Det var derfor nærliggende å vente mer enn 380 millioner dollar i omsetning, ifølge selskapets egne oppdateringer.

Omsetningen kom inn på 390 millioner dollar, mot analytikerkonsensus på 377 millioner dollar og 285,7 millioner dollar ved samme korsvei året før.

- Snapchat befinner seg litt i villrede da de ikke tilbyr noe unikt i forhold til Instagram og Facebook, samtidig som at selskapet sliter med å tjene penger på reklamevirksomheten sin. Dette ser nok også toppledelsen og de har i tur og orden forlatt selskapet, sist med Tim Stone, sier Mads Johannesen, investeringsøkonom hos Nordnet, til Hegnar.no.

Selskapet brenner fortsatt penger på høygir, og den frie kontantstrømmen kom inn på minus 148,8 millioner dollar, mot minus 197,3 millioner dollar ved samme korsvei året før.

- Selskapet er avhengig av å finne en ny forretningsmodell, som gjør at selskapet kan utnytte sin brukerbase på nesten 190 millioner daglige brukere til å generere positiv inntjening, noe som ser vanskeligere og vanskeligere ut gitt den sterke konkurransen, sier Johannesen til Hegnar.no.

Det siste året har aksjen falt nærmere 50 prosent. Aksjen endte på 7,02 dollar i ordinær handel tirsdag, opp 1,30 prosent. I etterhandelen dundret aksjen opp 20,03 til 8,48 dollar. Snap gikk på børs i mars 2017 priset til 17 dollar per aksje.

Guiding

Selskapet guider om en omsetning på mellom 285 og 310 millioner dollar i første kvartal.

Justert ebitda forventes å komme inn mellom minus 165 og minus 140 millioner dollar.

Alt handler om stories

Snapchat var pioneren av stories; en funksjon der du deler bilde eller video med dine venner over et begrenset tidsrom. Facebook, som la frem sterke kvartalstall for fjerde kvartal i forrige uke, viet mye tid i sin presentasjon til det enorme reklamepotensialet omkring stories.

Problemet for Snapchat har den siste tiden vært brukerflukt til Facebooks Instagram som også tilbyr en lignende stories-funksjon.

- For å sette det i sammenheng har Instagram 400 millioner daglige brukere, altså det dobbelte av hva Snapchat har, sier Johannesen til Hegnar.no

Etter Stones exit fra selskapet fulgte en rekke nedgraderinger fra analytikerne som følger Snap. Morgan Stanley nedjusterte sitt kursmål for Snap-aksjen fra 7 til 5 dollar i januar, ifølge Marketwatch.

- Vi hører om reklamepenger som flytter fra Snap til Facebook (Instagram) på grunn av Facebooks rekkevidde og treffsikkerhet, skrev Morgan Stanley i forbindelse med nedgraderingen.