Børs og finans

Veksten fortsetter for ferdigmat-utfordrer

2018 ble et nytt år med kraftig økning i omsetningen for gründer-søstre.

Søstrene Jannike Isachsen (til venstre) og Elisabeth I. Rye-Florentz - Foto: Mere Mat

Søstrene Jannike Isachsen (til venstre) og Elisabeth I. Rye-Florentz - Foto: Mere Mat

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
14. februar 2019 - 10.54

- Vi mener at vi lager bedre og sunnere spiseklar mat enn våre konkurrenter i storindustrien, sier Elisabeth I. Rye-Florentz til Hegnar.no.

Konkurrentene hun refererer til er eksempelvis Orkla og Fjordland og de store kjedenes merkevarer.

- Vi tørr å eksperimentere, og lærer av våre feil. Vi er mer fleksible og har kortere innovasjonsprosesser, det gjør oss mer kreative og smidige. Vi er nyskapende og hermer ikke. Vi er underdogs, noe som gjør at folk elsker oss og heier, forteller Rye-Florentz.

Dobling for Gryte

Det hele startet i februar 2009 da hun og storesøster Jannike Isachsen etablerte Mere Mat, og Mere Suppe som kom i dagligvaren februar 2010 som første «Mere – produkt». Gründerne leide et kantinekjøkken og kjørte suppene ut til butikkene i kjølebil. På kveldstid etter jobb, lagde de suppe i en 60-liters gryte og dagen etter kjørte de suppene ut til butikkene.

- Kjerneverdiene var «sunt, smakfullt og ekte», og selskapets første produkter var tre ferske grønnsakssupper distribuert via dagligvarehandelen, forteller Rye-Florentz.

Høsten 2018 lanserte søstrene tre nye ferdigmiddagsrettene selskapet under merkevaren «Mere Gryte». Rettene er inspirert av retter fra Thailand, Marokko og Ungarn.

- Hvordan har de nye produktene blitt mottatt?

- Mere Gryte har blitt godt mottatt. Budsjettet var på 750.000 kroner for oktober, november og desember, og vi solgte for 1,5 millioner. Vi skal gjøre det samme med gryterrettene som vi har gjort med suppene, nemlig å lage sunn og god ferdigmat som ikke smaker industrilaget. Det har vi fått mange gode tilbakemeldinger på at vi klarer, sier Rye-Florentz.

Store ambisjoner

Det mangler ikke på ambisjoner. Da Finansavisen skrev om Mere Mat og suppene deres i 2010 var målet innpass i 100 butikker og å omsette for 10-15 millioner kroner i løpet av 2010. Realiteten ble en omsetning på 438.000 kroner det året.

- Vi var litt vel kjekke, visste egentlig ikke hva vi snakket om og skrudde opp ambisjonene for å gjøre oss attraktive for potensielle investorer, som vi aldri fikk og som vi har klart oss fint uten.

Isachsen er daglig leder mens Rye-Florentz opererer som styreleder., og de to eier 50 prosent av selskapet hver.

2018 blir for de to søstrene et nytt år med kraftig økning i omsetningen. Omsetning etter rabatt per desember er 12,31 millioner kroner mens akkumulert driftsresultat er på 1,06 millioner kroner. Resultat etter skatt blir da 0,81 millioner kroner.

Tallene viser en kraftig økning i omsetning fra 2017, da driftsinntektene beløp seg til 9,15 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 1,17 millioner kroner, mens resultat etter skatt i 2017 beløp seg til 0,89 millioner kroner.

Budsjettet for 2019 er en omsetning på 15 millioner kroner. Overskuddet blir trolig lavere enn i 2018, på grunn av økte vekstkostnader, men målet er å komme i pluss.

- Skal vi klare det, må vi fortsette å jobbe knallhardt ute i butikk, og også forsøke å få innpass i flere butikker. Selv om vi har hatt en veldig god utvikling de siste årene er vi veldig små i forhold til konkurrentene og kjedenes egne merkevarer.

- De neste årene skal vi jobbe alt vi kan for å gi gigantene mer merkbar konkurranse, det tror vi vil være til glede for forbrukerne. Målet er å være en reell konkurrent som tar markedsandeler, ikke en artig liten aktør som bare er til inspirasjon for gigantene og skaper dynamikk i kategorien, sier Rye-Florentz.

Vil forbedre listing

De siste årene har gründerne fått distribusjon i ca. 500 butikker blant annet Meny, Kiwi, Coop og Rema.

- Hoveddelen i Oslo og omegn, men også i andre byer. Vi har en særlig satsning nå i Bergen og håper å gjøre produktene like kjente der, sier Rye-Florentz.

En utfordring er å få god listing, det vil si tilgang til mange butikker. Kjedene har et kodesystem, der det beste er pliktig sortiment, som betyr at butikkene må føre varen.

- Mange av produktene våre er frivillig vare, eller pliktig vare i et begrenset antall produkter. Hovedoppgaven i 2019 er å forbedre listingen og prøve å få flere produkter i pliktig sortiment. Det er selve nøkkelen til en sterkere utvikling og raskere vekst, og til at Mere produktene blir tilgjengelig for alle som ønsker seg sunn og gode ferdigmat som smaker som hjemmelaget.

En annen utfordring er ifølge gründeren å gjøre merkevaren Mere Suppe og Mere Gryte mer kjent for forbrukerne.

- Vi opplever at Mere Suppe er godt etablert i Oslo og omegn, men vi må jobbe mer og hardere for å få til samme salg i andre deler av landet. Den jobben er vi godt i gang med, avslutter Rye-Florentz.