Børs og finans

Ville ruste opp rigg for én milliard i fjor - nå skrotes den

Før Ocean Rig ble kjøpt opp, forsøkte selskapet å få inn nær én milliard til reaktiveringen av «Eirik Raude». Transocean anså kostnadene som uoverkommelige. 

Ocean Rig - Bilde fra selskapets hjemmeside www.ocean-rig.com

Ocean Rig - Bilde fra selskapets hjemmeside www.ocean-rig.com

Artikkel av: Are  Strandli
20. februar 2019 - 09.49

I mai i fjor ville Ocean Rig skille ut sine to halvt nedsenkbare borerigger «Eirik Raude» og «Leiv Eriksson» i eget selskap med navnet Valiant Offshore som etter hvert skulle børsnoteres.

Som en del av planen ble Clarksons Platou Securities og Pareto Securities hyret inn til å hente inn 175 millioner dollar, tilsvarende 1,4 milliarder kroner, gjennom en rettet emisjon.

Av nettoprovenyet skulle 110 millioner dollar, eller om lag 940 millioner kroner, gå til reaktiveringen av 2002-bygde «Eirik Raude» som hadde ligget i kaldt opplag utenfor Hellas siden 2016.

Som kjent ble planen skrinlagt kort tid senere uten at en konkret årsak ble oppgitt. Sannsynligvis skyldtes det laber interesse for å bruke masse penger på å reaktivere en aldrende rigg.

Uoverkommelige kostnader

Enden på visa ble at Transocean tok over hele Ocean Rig i september i fjor, og nå viser det seg at heller ikke verdens største riggselskap ser verdien av å bruke masse penger på å få riggen tilbake i arbeid.

Riggselskapet har derfor besluttet å skrote «Eirik Raude».

Det sa Transoceans konsernsjef Jeremy Thigpen under en telefonkonferanse tirsdag etter å ha lagt frem tall for fjerde kvartal 2018.

Tidligere i februar ble det besluttet å skrote det relativt moderne boreskipet «Ocean Rig Paros» som ble ferdigstilt i 2011.

- Gjennom vår første due diligence (selskapsgjennomgang. journ.anm.), inspiserte vi riggene deres og vurderte at reaktivieringskostnadene assosiert med «Paros» og «Raude» ville være uoverkommelige, sa Thigpen under telefonkonferansen som er gjengitt av nettstedet SeekingAlpha.

Han la til at de derfor ikke tilla disse riggene noen verdi ved oppkjøpet.

- Nå etter å brukt litt mer tid på å vurdere hver rigg, mener vi reaktiveringskostnadene for «Paros» kunne nærmet seg 250 millioner dollar og med «Eirik Raude» ville de sannsynligvis overskredet 100 millioner dollar, sa Transocean-sjefen.

Terminert kontrakt

«Eirik Raude» har jobbet i både Afrikanske og norske farvann, deriblant for Equinor (da Statoil) i Barentshavet.

Riggens siste oppdrag var en borekampanje for Premier og Noble Energy utenfor Falklandsøyene, men denne kontrakten ble terminert i februar 2016. 

En rekke betydelige driftsmessige problemer med riggen ble oppgitt som bakgrunnen for kontraktstermineringen. 

Når det gjelder den andre halvt nedsenkbare boreriggen som tilhørte Ocean Rig og som også var tiltenkt Valiant Offshore, 2001-bygde «Leiv Eriksson», har denne fått mer arbeid for Lundin i Norskehavet etter utøvelse av opsjoner.