Børs og finans

Konserndirektører spår Capesize-ratene

- Det er på disse skipene økonomien er best

Konsernsjef Birgitte Vardal i Golden Ocean er enig med Star Bulk Carriers' Herman Billung.

Herman Billung - Foto: Eivind Yggeseth/Finansavisen

Herman Billung - Foto: Eivind Yggeseth/Finansavisen

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
7. mars 2019 - 12.34

Konserndirektører for tørrbulkrederier venter at Capesize-ratene i snitt vil ligge på 15.000-20.000 dollar per dag i 2020, ifølge en avstemning holdt i forbindelse med en paneldebatt under DNB Markets Oil, Offshore & Shipping-konferanse torsdag, skriver TDN Direkt.

I underkant av 70 prosent av deltagerne i avstemningen tror ratene vil bli på 15.000-20.000 dollar i 2020.

Capesize-ratene lå onsdag på 4.409 dollar per dag.

Les også: Baltic Dry stiger

Deltagerne i avstemningen var konsernsjef Magnus Halvorsen i 2020 Bulkers, konsernsjef Birgitte Vardal i Golden Ocean, finansdirektør Martin Badsted i DS Norden, strategidirektør Ioannis Zafirakis i Diana Shipping, konsernsjef John Wobensmith i Genco Shipping & Trading, konserndirektør Loukas Barmparis i Safe Bulkers og konserndirektør Herman Billung i Star Bulk Carriers.

Falt over 70 prosent

I 2019 har Capesize-markedet vært utfordrende, med rater som har falt over 70 prosent så langt, samtidig som skipsverdiene har falt, med nedstenginger av jernmalmproduksjon i Brasil etter Vales demningsulykke som en viktig årsak til ratefallet.

DNB Markets venter ifølge nyhetsbyrået at jernmalmeksporten ut av Brasil vil være på 372 millioner tonn i 2019, mot 388 millioner tonn i 2018, ifølge presentasjonsmaterialet for dagens konferanse.

I 2020 venter meglerhuset flat jernmalmeksport på årsbasis.

Konserndirektør Herman Billung i Star Bulk Carriers sier ifølge TDN Direkt at hans rederi ikke vil selge skip i det nåværende fraktmiljøet, da dette kan føre til at skipsverdiene videre ned.

Installerer scrubbere

I 2018 var Capesize-markedet svært volatilt og hadde ifølge Gencos Wobensmith en høyere beta-koeffisient enn normalt, skriver nyhetsbyrået. Star Bulks Billung sier volatiliteten i markedet i stor grad er drevet trekk og bygging i kinesiske jernmalmlagre.Knyttet til IMO 2020 og scrubber-installeringer sier Billung han synes det er rart at ikke flere rederier har investert i scrubbere på eldre skip.

- Det er på disse skipene økonomien er best, sier han til TDN Direkt.

Og Golden Oceans Vartdal er enig med Billung. Både Star Bulk og Golden Ocean vil installere scrubbere på nær samtlige skip i flåten de kontrollerer.

Les også: Blystads containerspill karret seg i pluss