Børs og finans

Kan bli redningen for Bjørn Kjos og Norwegian

Foto: Heiko Junge / NTB/Scanpix.

Foto: Heiko Junge / NTB/Scanpix.

Artikkel av:  Redaksjonen
26. mars 2019 - 10.42

(Finansavisen): Norwegian har de seneste årene hatt problemer med langdistanseflyene sine, Boeing 787 Dreamliner, men nå spiller flyene en viktig rolle for å få passasjerer trygt frem.

- En Dreamliner har nesten det dobbelte av kapasiteten til mindre 737 NG- og 737 MAX-fly, og kan derfor erstatte to avganger, sier Kjos til Finansavisen.

Selskapet får nå benyttet seg av dreamlinerne som ikke er i drift på grunn av lavsesong. Kjos forteller også at belegget på langdistanseflyvingene nå er over 90 prosent.

- Vi er fremdeles største europeiske operatør til New York. Vi ser en bedre utvikling på langdistanse enn kortdistanse for øye­blikket, sier konsernsjefen.

For å øke belegget ytterligere på langdistanse, søker ledelsen aktivt samarbeidspartnere. Store aktører både i USA og Asia er allerede ved samtalebordet, selv om ingenting er signert ennå.

- Klarer vi å få passasjerer fra andre byer i USA enn de største, til å komme seg til eksempelvis New York, kan vi ta dem med til Europa, sier Kjos til Finansavisen. Han tror det er mulig å befeste posisjonen ytterligere ved å samarbeide med andre.

Selv om Norwegians «overskudd» av langdistansefly for øyeblikket bistår med trafikken, skal flyene i egne ruter mot sommeren.

- Vi forbereder oss på det verste, men håper på det beste, forteller Kjos til Finansavisen.

- Har dere opplevd fall i bookinger grunnet MAX-problemene?

- Nei, bookingene er som de skal være, avslutter Kjos.