Børs og finans

Konsernledere om tankmarkedet

Konsernledere for tankrederier venter at VLCC-ratene i snitt vil ligge på 55.000-65.000 dollar per dag i 2020.

Foto: Frontline.

Foto: Frontline.

Artikkel av: Martine Holøien
7. mars 2019 - 13.12

Rundt 50 prosent av konsernledere for tankrederier venter at VLCC-ratene i snitt vil ligge på 55.000-65.000 dollar per dag i 2020, mens i underkant av 35 prosent av deltagerne venter rater på 35.000-45.000 dollar per dag, ifølge en avstemning i forbindelse med en paneldebatt under DNB Markets Oil, Offshore & Shipping-konferanse torsdag, skriver TDN Direkt. 

VLCC-ratene ligger nå på om lag 43.000 dollar per dag.

Deltagerne i avstemningen var IR-direktør Brian Gallagher i Euronav, konsernsjef Bob Burke i Ridgebury Tankers, kommersiell direktør Lars Barstad i Frontline, konserndirektør David Morant i Scorpio Tankers, konsernsjef Erik Frydendal i Hunter Group og konserndirektør Harrys Kosmatos i Tsakos Energy Navigation.

- Taket blir høyere

Kommersiell direktør Lars Barstad i Frontline sier ifølge nyhetsbyrået at scrubbere skaper et gulv i fraktmarkedet som er på et høyere nivå enn tidligere.

- Fallet i fraktmarkedet har en tendens til å bremse opp når man når kontant break-even, og dette taket blir høyere nå(..) Skipene med best økonomi vil dra nytte av dette, sier han.

IR-direktør Brian Gallagher i Euronav sier de er skeptiske til scrubbere på grunn av risiko/avkastning-bildet, mens Scorpio Bulkers' Morant mener scrubbere er en god investering.

- Avkastningen vil bli god

Frontlines Barstad sier ifølge TDN Direkt at shipping-industrien i mange år praktisk talt har subsidiert kundene med altfor lave rater.

- En trenger VLCC-rater på rundt 35.000 dollar per dag for å få en anstendig avkastning, sier Barstad, og legger til at han tror avkastningen vil bli god de kommende årene.

- Markedene er mer effisiente

Barstad sier også ifølge nyhetstjenesten at han tror markedssyklusene fremover vil bli kortere enn det de har vært historisk sett.

- Markedene er mer effisiente nå, og informasjonsflyten er så rask at feilprising blir raskt rettet opp, sier han.

- Folk burde faktisk bestille skip

Videre sier Barstad ifølge nyhetsbyrået at det ikke gir mening å sluttet ut skip på timecharters da de økonomiske gevinstene da vil tilfalle befrakteren og ikke rederiet selv. Euronavs Gallagher sier det ikke vil bli aktuelt for dem å slutte skipene på timechartere før ratene holder seg på et høyt nivå. 

Ellers sier Barstad at ordreboken for VLCCer og suezmaxer er kritisk lav.

- Folk burde faktisk bestille skip, men gjør det ikke da det er stor usikkerhet, da du gjør en 100 millioner dollar stor investering samtidig som IMO jobber i bakgrunnen med hvordan man skal takle forurensning, sier direktøren.