Børs og finans

Riggselskaper fusjonerer: - Vil bli en ledende aktør

Nordic Capital-kontrollerte Master Marine tredobler boligriggflåten gjennom fusjon. Konsernsjefen åpner for både ytterligere vekst og børsnotering.

Boreplattformen på Johan Sverdrup. Haven til venstre. Foto: Arne Reidar Mortensen / Equinor.

Boreplattformen på Johan Sverdrup. Haven til venstre. Foto: Arne Reidar Mortensen / Equinor.

Artikkel av: Are  Strandli
15. mars 2019 - 16.53

- Vi har hatt en ambisjon om å vokse, og bli en ledende aktør i markedet for high-end boligrigger, sier konsernsjef Bjørn Eie Henriksen i Master Marine til Hegnar.no.

Nylig ble det kjent at Master Marine, eier av den oppjekkbare boligriggen «Haven», skal fusjonere med Crossway Holdings som eier den oppjekkbare boligriggen «Crossway Eagle», og i tillegg har ytterligere én – «Crossway Dolphin» - under bygging ved Dalian-verftet i Kina.

Fusjonen gjennomføres gjennom dannelsen av et nytt holdingselskap der oppkjøpsfondet Nordic Capital blir største eier, og det New York-baserte investeringsselskapet Paragon Outcomes Management blir en «betydelig minoritietsaksjonær».

Ledelsen i Master Marine skal lede det sammenslåtte selskapet fra Stavanger etter sluttføringen av transaksjonen som er ventet i løpet av andre kvartal 

Lange kontrakter

«Haven» opererer på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen der den har levert 100 prosent oppetid siden oppstarten i juni i fjor.

Kontrakten på 18 måneder som ble inngått i 2015 inkluderte også en opsjon på forlengelse, men Equinor har valgt å ikke benytte seg av denne. Riggen er derfor ledig fra neste år, og ifølge Henriksen er markedsføringen godt i gang.

«Crossway Eagle» er på kontrakt med Total i den danske delen av Nordsjøen til 2021.

Henriksen forteller at samtalene om sammenslåing har pågått i lengre tid, og at det var viktig å finne rigger som allerede var på kontrakt

- Vi ønsker å ha en moderne flåte, og vi vet at kunden er fornøyd. Sånn sett passer de veldig godt til vår profil. Det er også viktig at de har ytterligere én rigg som kan markedsføres for nye oppdrag, sier Henriksen.

«Crossway Dolphin» omtales som en opsjon på markedet, og Henriksen påpeker at de ikke vil ta levering av denne før det ligger en kontrakt på bordet.

Han ser gode muligheter for kontrakter til både «Haven» og de andre riggene fremover. 2020 ventes imidlertid å bli et mellomår.

- «Haven» har gjort det veldig bra og har hatt fantastisk oppetid, så det er absolutt et godt grunnlag for nye oppdrag. Når vi ser på markedet generelt, venter vi kortere kontrakter med oppgraderinger og vedlikehold i 2020.

- Vi tror 2020 kan bli et mellomår, men fra 2021-2022 venter vi lengre prosjekter der vi er godt posisjonert med våre oppjekkbare rigger, sier han.

Børsnotering?

Nordic Capital kjøpte Master Marine høsten 2009 gjennom en rekapitalisering, og har dermed eid selskapet i snart 10 år. En typisk investeringshorisont for oppkjøpsfond er nærmere 5-7 år.

- Er dette et første steg mot en exit?

«En sterkere og større plattform vil øke attraktiviteten til virksomheten for neste investor», er kommunikasjonssjef Katarina Janerud i Nordic Capital sitt generelle svar til Hegnar.no.

I april i fjor ble Master Marine og åtte andre unoterte porteføljeselskaper overført fra Nordic Capital Fund VII til et såkalt «continuation vehicle», der de skal få støtte og tilgang til frisk kapital i ytterligere fem år under styring av Nordic Capital, opplyser hun i en epost.

- Er en børsnotering av selskapet på agendaen i løpet av nærmeste fremtid?

«En børsnotering er en av mange veier selskapet kan ta. Den bredere plattformen som dannes gjennom fusjonen øker attraktiviteten også for børsinvestorer», skriver hun.

Henriksen påpeker at planen er å vokse ytterligere, og mener selskapet foreløpig er for lite for en børsnotering.

- Men det er klart at som selskap har vi som mål å vokse videre. At man da kan ende opp i en situasjon et med selskap som kan børsnoteres, tror jeg absolutt er en mulighet, sier han.