Børs og finans

Capesize-ratene snur opp

Fortsatt langt under driftsutgifter.

Capesize-skipet Golden Feng. Foto: Golden Ocean.

Capesize-skipet Golden Feng. Foto: Golden Ocean.

Artikkel av: Rune Tryti
3. april 2019 - 14.51

Baltic Dry-indeksen faller 0,3 prosent til 672 poeng onsdag, ifølge TDN Direkt.

Capesize-ratene snur skuta, og stiger 2,3 prosent til 3.540. Det skjer etter at Capesize-ratene nærmest har halvert seg de siste drøye to ukene.

Ratene har nærmet seg nivåer hvor rederne heller vil legge skipene i opplag, fremfor å seile. Ifølge Cleaves Securities er driftskostnadene for Capesizer 6.000 dollar per dag, mens full cash break-even er 16.916 dollar per dag.

Capesize-skipene som nå seiler i spotmarkedet klarer dermed ikke engang å dekke driftsutgiftene. Ifølge TDN Direkt ble det tirsdag gjort to Capesize-spotslutninger, der begge er for jernmalmfrakt fra Australia til Kina.

I forrige ukes shipping-oppdatering skrev Fearnleys at det verste i år for Capesize-markedet kan være passert, ettersom det forventes at Vale vil gjenoppta noe av den stengte jernmalmproduksjonen.

For 2019 har Cleaves et estimat på spot-ratene for Capesize på 15.282 dollar per dag.

Tørrlast-aksjer

Ellers i tørrlast stiger Panamax 0,6 prosent til 9.009, mens Handysize og Supramax faller henholdsvis 1,5 og 2,5 prosent til 6.652 og 8.682.

Golden Ocean stiger i skrivende stund 3,29 prosent, mens Star Bulk er opp 2,44 prosent.

Jinhui Shipping er ned 0,50 prosent.