Børs og finans

«Oljå» tyr til tyngre skyts for leveranser av «melk og brød»

Ankerhåndteringsfartøyene vil i økende grad levere forsyninger til Nordsjøens oljeinstallasjoner fremover i mangel på rendyrkede forsyningsskip.  

Island Vanguard. Foto: Island Offshore.

Island Vanguard. Foto: Island Offshore.

Artikkel av: Are  Strandli
15. april 2019 - 12.10

Markedet for plattform forsyningsskip (PSV) har strammet seg kraftig til i Nordsjøen.

Så stramt er det blitt at oljeselskapene nå må ty til tyngre skyts for å skaffe forsyninger til rigger- og plattformer.

Daglig leder Sølve Høyrem i skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers uttalte til Hegnar.no nylig at ankerhåndteringsfartøy (AHTS) i økende grad vil komme til å bli benyttet til forsyningsjobber gjennom sommeren.

Søndag ble Island Offshores 2007-bygde AHTS «Island Vanguard» hyret inn av Aker BP til et forsyningsoppdrag, nettopp som følge av at det ikke var ledige PSV-er å få tak i.

Dagraten er 195.000 kroner, ifølge Westshore, noe som er på linje med ratene PSV-ene har innkassert i flere uker nå. Riggflyttoppdragene, som AHTS-ene egentlig er bygget for, ligger også på rundt 200.000 kroner pr. dag for øyeblikket.

- Det ser sterkt ut for spesielt de store PSV-ene fremover, sier Høyrem.