Børs og finans

Frykter én brems for den varslede tankfesten

Mangel på kapital, og at «alle» har det travelt med å rekke festen, er positivt for markedet, mener DHT-ledelsen som kun frykter én ting.

VLCC DHT ANN. Foto: DHT Holdings.

VLCC DHT ANN. Foto: DHT Holdings.

Artikkel av: Are  Strandli
12. mai 2019 - 10.28

Både analytikere og rederier venter et knallsterkt tankmarked i andre halvår i år og videre inn i 2020 med innføringen av de nye IMO-reguleringene, samt økt amerikansk eksport, som to viktige drivere.

Spådommene til enkelte analytikere er at ratene skal stige til over godt 60.000 dollar dagen for de store VLCC-ene – Very Large Crude Carrier - neste år, og med en mulig premie i størrelsesordenen 10.000 dollar for skip med «scrubbere».

Det USA-noterte tankrederiet DHT Holdings, som ledes av den norske duoen Svein Moxnes Harfjeld og Trygve P. Munthe, fra Singapore, er blant optimistene.  

Makrosjokk

Under en telefonkonferanse torsdag, etter at rederiet hadde lagt frem overraskende gode tall for første kvartal, fikk lederduoen spørsmål om hva som eventuelt kan forstyrre den ventede oppturen.

Munthe svarte at en endring i oljeetterspørselen åpenbart vil påvirke markedsutsiktene.

- (…) Våre bull forventinger er basert på at det globale konsumet av olje fortsatt øker, og vil fortsette å øke hver dag, hvert år, sa han under konferansen gjengitt av SeekingAlpha.

- IMO 2020 spiller også til en viss grad inn. Det virker sikkert at det vil materialisere seg, så jeg tror ikke det er mye nedsiderisiko fra den faktoren, fortsatte han.

- Også er vi er ganske bullish på den amerikanske eksportsituasjonen. Men du kan selvfølgelig se et scenario der de ikke eksporterer så mye som alle de nåværende indikasjonene tilsier, noe som vil påvirke negativt.

Munthe påpekte at tilbudssiden også ser bra ut og at den største faren til syvende og sist, er et makroøkonomisk sjokk.

- Til slutt, på tilbudssiden, merker vi oss at ingen VLCC-er er blitt bestilt i løpet av de siste tre månedene. Vi venter ikke noe stort ordrerush i nær fremtid. Så jeg synes tilbudssiden også ser rimelig robust ut, sa han.

- Etter vårt syn må det en svært negativ makrohendelse til for å skuffe oss, og senke rateforventingene våre.

Har brent seg

Fotis Giannakoulis fra Morgan Stanley spurte hvorfor ikke det er sett en betydelig økning i ordreboken, slik man så ved forrige oppgangssyklus.

Munthe mener det er noen få grunner til det.  

-Sist gang, var det masse private equity-penger i omløp. Det virker på oss som om disse til en viss grad har brent seg litt, og derfor ikke er der til å gjøre det denne gangen, sa han, og fortsatte:

- Normalt sett kommer de store kontraheringsbølgene mot slutten av en oppgangssyklus når den private rederen har generert tilstrekkelig med kontanter til at han fornye flåten sin.

- Så de private spillerne er antakeligvis ikke i en finansiell posisjon der de kan gjøre det. Så du må vente på dem. Private Equity-folkene, de institusjonelle pengene er ikke der.

Munthe tror også rederne lider av valgets kvaler når det gjelder hva de eventuelt skulle bestilt. Om det skulle vært skip med LNG-drift, eller dagens design, eller andre alternativer.

- Også vi tror ganske mange sitter på gjerdet fordi de ikke vil være først ute med et nytt design, og de vil ikke være de siste på det gamle. Alt dette er selvfølgelig veldig gode nyheter for den kommende oppgangssyklusen.

Vil på fest

Selv om nybyggordrene uteblir, har verdiene i annenhåndsmarkedet økt betydelig de siste månedene.

Harfjeld påpeker at mange spillere ønsker å sikre seg tonnasje slik at de kan være med på den ventede oppturen gjennom 2020.

Dersom en går for nybygg, blir det levering tidligst i 2021.

- Folk er selvfølgelig interessert i å forsøke å delta mye tidligere enn det.