Børs og finans

Inngår rekordavtale: Hurtigruten skal seile på død fisk

- Stort og viktig skritt for Hurtigruten.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
23. mai 2019 - 11.47

Biokraft og Hurtigruten har signert verdens største avtale for biogass til bruk som drivstoff for skip, melder Sysla.

I løpet av de neste to årene skal minst seks av Hurtigrutens skip ombygges for å kunne driftes på kombinasjonen batteri, flytende naturgass og biogass.

- Dette er et stort og viktig skritt for Hurtigruten, for Biokraft, for grønne løsninger i global shipping, og ikke minst for miljøet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en melding.

Fyllingen av biogassen skal skje i Trondheim, ikke langt fra Biokrafts anlegg på Skogn i Levanger kommune, hver gang et av Hurtigrutens ombygde skip anløper havnen på vei nordover. Ifølge Hurtigruten er dette de første cruiseskipene i verden som driftes på biogass.

Konsernsjef Håvard Wollan i Biokraft mener ifølge Sysla avtalen er et stort steg mot grønn og bærekraftig shipping.

- Det er inspirerende å se at Hurtigruten nok en gang viser at de er verdens grønneste cruiserederi. Med denne avtalen, er Hurtigruten i praksis rederiet som innfører biogass som drivstoff innen shipping, sier Wollan.

Vi gjør oppmerksom på at Trygve Hegnar er styreleder i Silk Topco, som han eier 4,91 prosent av gjennom selskapet Periscopus AS. Silk Topco eier på sin side Hurtigruten.