Børs og finans

UBER kan havne i ond spiral

Uber faller sin første handelsdag, og den første handelen sendte kursen ned 7 prosent, melder CNBC.

UBER har vært ettertraktet, men spørsmålet er om vinden har snudd. Foto: REUTERS/Andrew Kelly

UBER har vært ettertraktet, men spørsmålet er om vinden har snudd. Foto: REUTERS/Andrew Kelly

Artikkel av: Johan Fallrø
10. mai 2019 - 18.53

Uber har i det siste møtt motstand. Det hjelper ikke at konkurrenten Lyft, som ble børsnotert i mars, er ned 20 prosent fra sin IPO-kurs.

De første meldingene om Uber sin børsnotering inneholdt spekulasjoner om verdsettelser rundt 120 milliarder dollar.

Deretter ble det kjent at aksjen kom til å noteres mellom 45 og 50 dollar aksjen, noe som verdsatte selskapet til til rundt 75 milliarder dollar, i følge CNBC.

Kort tid etter at handelen ble åpnet for selskapet som passende nok er notert under tickeren UBER, var aksjen ned 7 prosent og ble handlet til 41,13 dollar.

Det kraftige fallet, som kunne utløst panikk i aksjen, har hentet seg noe inn i løpet av dagen, og aksjen handles nå for øyeblikket til 44,43 dollar, ned 1,14 prosent fra utsalgskursen på 45 dollar. 

I følge Bloomberg, så er det Morgan Stanley som er underwriter av noteringen, og det er svært sannsynlig at de har uttøvd en såkalt greenshoe option. 

Dette har til formål å skape trygghet i at kursen ikke skal rase, og vil kortsiktig bidra til å holde kursen oppe i markedet.

En greenshoe option fungerer slik at Morgan Stanley, som nå har solgt flere aksjer til IPO-kursen på 45 dollar/aksjen enn det som egentlig skal selges, kan kjøpe tilbake aksjer i markedet så lenge prisen er under IPO-kurs og på den måten sikre at kursen holdes oppe. 

Det er dog begrenset hvor mange aksjer de kan kjøpe i markedet, og dette avhenger av størrelsen på greenshoen, som ofte er 15 prosent av aksjene som noteres i markedet.

Hvis denne grensen blir nådd så ryker sikkerhetsnettet, og kan det bli et blodrødt fall i kursen.

Det som kan skje er en såkalt ond spiral der aksjonærer frykter at greenshoen kommer til å ryke, derfor utløses et kraftig salgspress som igjen gjør at greenshoen ryker. 

UBER har en forretningsmodell og økonomiske resultater som ikke er rett frem å verdsette, og når frykten slår til så er det vanskelig for skremte investorer og forklare for seg selv hvorfor et selskap som aldri har rapportert lønnsomhet skal være verdt over 75 milliarder dollar.