An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Børs og finans

Frontline blar opp 1,6 milliarder for tre nye tankskip

John Fredriksen har igjen fått i stand en svært gunstig deal.

John Fredriksen - Foto: REUTERS/Ints Kalnins/NTB Scanpix

John Fredriksen - Foto: REUTERS/Ints Kalnins/NTB Scanpix

Artikkel av: Are  Strandli
19. juni 2019 - 22.46

I rapporten for første kvartal avslørte John Fredriksens tankrederi at det hadde inngått en avtale om å kjøpe en Suezmax under bygging ved Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea for 66 millioner dollar, tilsvarende 580 millioner kroner, gjennom en resalgsavtale. Levering ble oppgitt til mai 2020.

På spørsmål fra en analytiker under en telefonkonferanse hvorvidt transaksjonen var en «one off» - engangshendelse - eller om det finnes tilsvarende muligheter, svarte Frontline-sjef Robert Hvide Macleod følgende:

- Ja, dette er åpenbart en «one off», men lignende dealer er tilgjengelige.

Onsdag kveld rapporterer tankrederiet at det har funnet, og benyttet seg av, en lignende deal.

Ifølge en melding har rederiet avtalt å kjøpe en scrubber-ustyrt resalg VLCC - Very Large Crude Carrier - fra Hyundai Samho Heavy Industries med levering i mai 2020. I tillegg har rederiet bestilt to splitter nye LR2-tankskip fra SWS i Kina med ventet levering i henholdsvis januar 2021 og mars 2021.

 - Disse transaksjonene reflekterer Frontlines fokus på å øke vår eksponering mot tankmarkedet og er også del av en kontinuerlig streben etter å fornye og modernisere selskapets flåte. Det siste har gitt oss en av de mest moderne flåtene i industrien med en gjennomsnitts alder på mindre enn 5 år, sier Macleod i en kommentar.

LR2-tankerne har en kostpris på 46,7 millioner dollar pr. stykk, mens VLCC-en ble kjøpt for 92,5 millioner dollar.

Samlet pris er dermed 185,9 millioner dollar, eller om lag 1,6 milliarder kroner.

Bra pris

Prisen for VLCC-en er forøvrig betydelig lavere enn det Arne Fredlys Hunter Group fikk da de nylig solgte en av de åtte VLCC-ene de har under bygging ved DSME-verftet. 

Skipet med levering i oktober i år, gikk til en kjøper i det fjerne østen for 98 millioner dollar. Da er det riktignok tidligere klart til å høste fruktene av et tankmarked som av flere ventes å bli knallsterkt fra og med tredje kvartal i år. 

Fredriksen er uansett velkjent for å gjøre gode dealer, og Macleod påpeker at de er åpne for flere transaksjoner.

- Etter hvert som nye muligheter dukker opp, vil vi fortsette å utføre vekststrategien ettersom vi posisjonerer selskapet til å generere betydelige kontantstrømmer på lengre sikt, sier han.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.