Børs og finans

- Kina er en svært kritisk faktor i neste generasjons elbiler

Forsyner både Tesla, BMW og Volkswagen.

Elbil lades opp. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.

Elbil lades opp. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.

Artikkel av: Odd Steinar Parr
4. juni 2019 - 07.59

Sjeføkonom Elisabeth Holvik i Sparebank 1 Gruppen slapp i går en ny månedsrapport.

Der var handelskrigen mellom USA og Kina et uunngåelig tema.

Ifølge Holvik har Kina fire mulige mottrekk (i tillegg til å ilegge egne tollsatser) om konflikten skulle eskalere.

  1. Selge seg kraftig ned i amerikanske statsobligasjoner
  2. Ramme amerikanske bedrifter i Kina
  3. Redusere eksport av sjeldne mineraler, herunder batterier
  4. Svekke valutakursen 

Det første og siste alternativet har sjeføkonomen liten tro på, slik vi omtalte i går.

- Kritisk for elbiler

I sin vurdering av det tredje alternativet, vier Holvik mye spalteplass til at Kina i løpet av bare noen få år har bygget seg opp til å bli verdens største produsent av litiumkarbonat, som benyttes i dagens batteriteknologi for elbiler.

- Ren litium kontrolleres nå 60 prosent av Kina, mens USA produserer rundt én prosent. Kinesiske eiere har kjøpt opp gruver i Australia og Sør-Amerika, og bygger fabrikker i Kina for å produsere både litiumkarbonat og batterier, skriver hun. 

Holvik viser til at produsentene av litium stort sett er private kinesiske bedrifter, og ikke statseide.

- Så om Kina vil ramme eksport av blant annet litium og batterier, må det skje ved at det innføres økt toll eller reduserte eksportkvoter, fortsetter sjeføkonomen.

- Enorme kullovner

Litiumkarbonat selges for nesten 12.000 dollar tonnet, og Financial Times omtalte 23. mai en analyse fra Volkswagen (VW) som venter at etterspørselen ventes å doble seg innen 2023.

- Produksjonen i Kina benytter litium utvunnet i Australia og Sør-Amerika, og varmer det opp til 1.000 grader celsius ved hjelp av enorme kullfyrte ovner for prosessering. Kina forsyner batterier til Tesla, BMW og VW, og er dermed en svært kritisk faktor i neste generasjons elbiler, skriver Holvik.

Hun viser til at en av de kinesiske litiumprodusentene, Ganfeng, nylig har inngått en 10-årsavtale med VW. Sistnevntes mål er å utvikle 70 nye elbilmodeller og produsere 22 millioner elbiler de neste ti årene.

- Ekstremt effektivt

Det andre alternativet - å ramme amerikanske bedrifter - ble ifølge sjeføkonomen aktualisert når Kina startet etterforskning av FedEx for angivelig «å undergrave kinesiske kunders legitime retter og interesser».

Fredag varslet Kina at landet ville lage en svarteliste over bedrifter det regner som upålitelige.

- Boikott og politianmeldelser av utenlandske bedrifter er en vanlig sanksjonsmetode i Kina, og kan skape store problemer for bedriftene. (...) Fra tidligere vet vi at Kina har oppfordret befolkningen til boikott av varer fra enkeltland med stor suksess. Med det nye sosiale kredittsystemet vil det kunne knyttes goder til å boikotte varer fra enkeltselskaper og land, og det vil gjøre et slikt virkemiddel ekstremt effektivt, skriver Holvik.