Børs og finans

Nye kontrakter vitner om bedring i tørrlast

Diana Shipping tjener minimum 155 millioner kroner på to kontrakter som tydelig viser at tørrlastmarkedet er på vei opp igjen.

Tørrlastskip - capesize. Illustrasjonsfoto hentet fra Bergesen

Tørrlastskip - capesize. Illustrasjonsfoto hentet fra Bergesen

Artikkel av: Are  Strandli
10. juni 2019 - 19.26

Tørrbulkrederiet Diana Shipping som er notert på New York Stock Exchange har inngått en time charter-avtale med Singapore Marine for det 2010-bygde Capesize-fartøyet «m/v New York», ifølge en melding mandag.

Raten er på 15.500 dollar pr. dag minus fem prosent i kommisjon til tredjepart.

Kontrakten har en varighet på 17-19 måneder og oppstart var 7. juni.

I tillegg er det inngått en time charter-avtale med tyske Oldendorff Carriers for Capesizen «m/v Boston» som ble ferdigstilit i 2007.

Raten i denne kontrakten er avtalt til 15.300 dollar pr. dag minus kommisjonen på fem prosent.

Kontrakten løper ut mellom 1. april og 30. juni 2021. Også her var oppstart 7. juni.

Det er ventet at kontraktene vil generere en samlet bruttoinntekt på om lag 17,91 millioner dollar, tilsvarende 155 millioner kroner, i minimumsperioden. 

Sammenlignet med tilsvarende avtaler inngått tidligere i år, er det tydelig at tørrlastmarkedet er på vei opp etter en tøff vår.

Capesizen «M/v Houston» ble i februar sluttet til Koch Shipping for en periode på 14-17 måneder for drøyt 10.000 dollar pr. dag.

Spotratene ligger nå på 15.000 dollar etter en opptur på mer enn 50 prosent bare den seneste måneden, ifølge Clarksons Platou Securitities.