Børs og finans

Molnes om Norwegian-kursen etter rapport: - Ikke viktig

- Bjørn Kjos er mannen som fikk skikk på SAS, og det bør reises statue av han utenfor SAS' hovedkontor i Stockholm, sier «Norwegian-dødaren».

Karl-Johan Molnes. Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Karl-Johan Molnes. Foto: Iván Kverme/Finansavisen.

Artikkel av: Njål Eivind Kleiven
11. juli 2019 - 12.31

Norwegian Air Shuttle presenterte tall for andre kvartal torsdag morgen.

Resultatet kom inn på 82,8 millioner kroner, mot 300,3 millioner kroner i andre kvartal 2018.

Ebitdar kom inn på 2.209,5 millioner kroner, mot 1.618,9 millioner korner i andre kvartal 2018 og ventet 2.210 millioner kroner.

Selskapet leverte bedre lønnsomhet, men veksten har falt signifikant. Selskapet tok også ned guidingen for produksjonsvekst (ASK) til 0-5 prosent for 2019, fra tidligere guiding på 5-10 prosent.

Sjefsanalytiker hos Norne Securities Karl Johan Molnes mener emisjonsspøkelse ikke har forlatt Norwegian, men at obligasjonseierne kan ha kommet opp med en god løsning for seg selv og selskapet.

- Vi vil følge hvert enkelt månedstall for å se om forbedringen er nok til å unngå en ny emisjon til neste vår. Det må være målet. Det virker som om obligasjonseierne har kommet opp med et godt forslag om å få pant i landingsrettighetene på Gatwick. Dersom det er lovlig vil jo det kunne gi utslag i gode rentebetingelser også. Da bør en jo også kunne gjøre det om til et lengre lån slik at en slipper fornyelsesdiskusjoner hvert år. Alternativet for obligasjonseierne med å kreve konvertering til aksjer er som å starte en slåsskamp på taket av et høyhus hvor det er sannsynlig at begge faller utfor kanten og taper alt, sier Norne-analytikeren til Hegnar.no.

- Oppkjøp er ikke sannsynlig

De siste månedene har Norwegian-aksjen steget kraftig ved flere tilfeller etter at spanske aviser har skrevet om et nærstående bud fra flere potensielle beilere. Geir Karlsen, midlertidig Norwegian-sjef, sier ryktene har kommet ut av intet. Molnes tror heller ikke på noe snarlig oppkjøp.

- Oppkjøp er ikke sannsynlig så lenge det stadig er langdistanse-flyselskap i Europa, som Thomas Cook Intl, som fortsetter å slite med å finne kjøpere av hele og deler av både flyflåten og selskapet. Vi trenger også å komme gjennom usikkerheten som Brexit representerer før vi ser hvordan flymarkedet i Europa utvikler seg. England har før Brexit vært det viktigste markedet for fly i Europa på grunn av et åpent arbeidsmarked og at de fleste europeere elsker å ta seg en tur til London i helgene. Når arbeidsreise-delen blir sterkt redusert vil totaletterspørselen reduseres betydelig. Vi ser allerede noe av konsekvensene ved dette ved at det har blitt flyttet mer kapasitet inn til det tyske markedet som har skapt betydelig prispress på billettene i sentral Europa, sier den Bergen-baserte sjefsanalytikeren.

Norwegian-kusen: - Ikke viktig

Norwegians aksjekurs har stort sett bare pekt nedover fra i fjor vår og frem til juni i år. Fra bunnen 12. juni steg aksjen omkring 50 prosent frem til starten av juli. Torsdag faller aksjen 5,5 prosent, men det er ikke særlig spennende for den Bergens-baserte analytikeren.

- Ikke viktig i dag, sier han kort og konsist til Hegnar.no.

Ny sjef: - bør ha hands on erfaring

Etter 17 år som CEO vil Bjørn Kjos avtre som øverste toppleder og gå over i en rådgiverrolle fra 11. juli. Inntil selskapet har funnet en ny etterfølger, overtar nåværende CFO Geir Karlsen rollen som CEO midlertidlig. Karlsen har også blitt fremmet som en potensiell permanent arvtaker for Kjos. Tidligere konserndirektør i SAS Eivind Roald er også på manges lepper. Molnes mener at erfaring med hendene på rattet i samme bransje er avgjørende.

- Den som tar over som CEO bør ha hands on erfaring fra lønnsomhetsstyring i flyselskap slik at han eller henne tar de riktige beslutningene når rutenettverket skal trimmes ned til å skape lønnsomhet, sier Molnes til Hegnar.no.

Molnes om Kjos: - Mannen som fikk skikk på SAS

Bjørn Kjos har vært gründer og pionér for kanskje det største næringslivseventyret noensinne i Norge. Når 72-åringen nå trekker seg er det en spesiell dag. Molnes har enorm respekt for Kjos og Norwegian, men han sier med glimt i øyet at mannen med den karakteristiske latteren har tjent konkurrenten vel så mye som eget selskap.

- Bjørn Kjos er mannen som fikk skikk på SAS og det bør reises statue av han utenfor SAS hovedkontor i Stockholm slik at de daglig blir minnet om at det måtte en mann utenfra for at de skulle få skikk på eget selskap.  Problemene begynte når han møtte Europas beste selgere i Airbus og USAs beste selgere i Boeing. NAS problemer bunner i at de ikke fikk lov til å fly mellom Europa og USA med asiatisk mannskap og når det ikke var så lett som de trodde å starte leasingselskap uten egenkapital. Når Bjørn Kjos nå går av kan den nye lederen kutte videre i de mest tapsbringende rutene på langdistanse slik at en sitter igjen med lønnsomme ruter i Nord-Europa som gjør at selskapet kan drive videre på egenhånd på ruter hvor de konkurrerer med SAS.

Norne-analytikeren summerer opp Bjørn Kjos' liv på følgende måte.

- Selvbiografien til Bjørn Kjos er som et Kinder Egg med tre bøker i ett: Emil i Lønneberga som barn, James Bond som jagerflyver og Richard Branson som forretningsmann. Han er sannsynligvis en av Norges beste selgere.