An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Børs og finans

Orkla: 2. kvartal

Orkla leverer over forventningene.

Artikkel av: Martine Holøien
12. juli 2019 - 07.00

Orkla melder om et resultat etter skatt på 928 millioner kroner i 2. kvartal 2019, mot 857 millioner kroner i samme periode året før. Her var det ventet et resultat etter skatt på 871 millioner kroner.

Resultat per aksje ble 0,90 kroner, mot 0,82 kroner ved samme korsvei i fjor. Resultat per aksje var ventet til 0,87 kroner.

Resultatet før skatt ble 1.178 millioner kroner, sammenlignet med 1.091 millioner kroner i fjor. Her var forventningen 1.148 millioner kroner.

Driftsresultatet ble 1.070 millioner kroner, mot 1.022 millioner kroner året før. Det var ventet et driftsresultat på 1.068 millioner kroner. 

Driftsinntektene beløp seg til 10.542 millioner kroner, sammenlignet med 10.017 millioner kroner i 2. kvartal 2018. Omsetningen var ventet til 10.537 millioner kroner.

Fornøyd

Tre av fire forretningsområder hadde ifølge resultatrapporten god fremgang i driftsresultatet: Orkla Foods 13 prosent, Orkla Confectionery & Snacks 12 prosent og Orkla Food Ingredients 11 prosent. Orkla Care hadde en tilbakegang på åtte prosent.

- Vi er samlet sett fornøyde med utviklingen i 2. kvartal. Særlig gledelig er det å se fremgangen for Orkla Foods og Orkla Confectionery & Snacks som hadde bredbasert vekst i både topp- og bunnlinje. Vridning mot mer lønnsomt salg ga Orkla Food Ingredients god fremgang i driftsresultat. Fremgangen motvirkes av resultatutviklingen i Orkla Care. Forbedringstiltak i dette forretningsområdet vil være en prioritert oppgave fremover, sier konstituert konsernsjef Terje Andersen i en melding.

I løpet av kvartalet har Orkla Food Ingredients styrket sin posisjon gjennom kjøp av majoriteten av aksjene i det greske selskapet Stelios Kanakis, den britiske karamellprodusenten Confection by Design og det svenske salgs- og distribusjonsselskapet Bo Risberg Import. Orkla Foods Danmark har gjennomført kjøpet av selskapet Easyfood. I tillegg har Orkla Foods Danmark solgt merkevaren Glyngøre til Amanda Seafoods, heter det.

Utsikter

Orkla fortsetter å møte sterk konkurranse fra både internasjonale aktører og handelens egne merkevarer. Samtidig skjer det også et skifte hos konsumentene, der lokale aktører vinner terreng på bekostning av store globale merkevarer. Orkla er godt posisjonert for dette skiftet. I tillegg pågår det en kanalvridning hos forbrukere bort fra tradisjonell dagligvare innen mange produktkategorier. Denne utviklingen er mest fremtredende innenfor kategoriene til Orkla Care. Orkla møter denne utviklingen gjennom blant annet økt fokus på tilstedeværelse i nye kanaler utenfor tradisjonell dagligvare og strategiske oppkjøp med nedslag i andre kanaler, heter det i rapporten. 

Orklas mål er en langsiktig organisk vekst minimum i tråd med markedsveksten. For perioden 2019–2021 målsetter Orkla en vekst i EBIT (adj.)-margin på minimum 1,5 prosentpoeng justert for oppkjøp, salg og valuta.

Her er rapporten og presentasjonen

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.