Børs og finans

Remøy kjøper supplyskip av banken

Stig Remøy har overtatt et plattform forsyningsskip (PSV), som nå er på vei ut i spotmarkedet.

Stig Remøy i Olympic Shipping. Foto: Finansavisen.

Stig Remøy. Foto: Finansavisen.

Artikkel av: Are  Strandli
10. juli 2019 - 14.22

I april skrev Hegnar.no at den 2005-bygde PSV-en «Olympic Promoter» visstnok hadde fått nye eiere. 

Nå viser det seg at det er Stig Remøy som, sammen med enkelte andre investorer, har kjøpt skipet.

- Den er i praksis blitt kjøpt av enkelte aksjonærer fra banken og det er kun en management-avtale med Olympic Shipping. Stig Remøy er største eier i skipet, skriver finansdirektør John Arne Winsnes i Olympic Subsea i en epost til Hegnar.no.

Ytterligere detaljer ønsker han ikke å gå ut med, og viser til avtalen med banken. 

Etter en opplagsperiode på 849 dager ligger «Olympic Promoter» nå nyklasset i Aberdeen, klar for oppdrag i spotmarkedet, ifølge Westshore Shipbrokers.

Les også: Nok en PSV solgt til krisepris

Ikke et satsingsområde

Mot slutten av fjoråret ble det besluttet å ikke lenger konsolidere ankerhåndtererne (AHTS) og PSV-ene inn i regnskapet til Olympic Subsea.

Etter at den 1999-bygde PSV-en «Olympic Princess» ble solgt i oktober i fjor, uttalte Winsnes følgende til Hegnar.no:

- PSV vil fremover ikke være et satsingsområde for Olympic Subsea. Tatt alderen i betraktning og at skipet har ligget i opplag en stund valgte vi å selge «Olympic Princess» nå.

Han sa videre at det kunne komme flere salg dersom prisen var god nok.

- Vi har flere henvendelser på slike skip, men pristilbudene reflekterer at det i markedet for PSV er godt utbud av skip, sa han.

I forbindelse med fremleggelsen av rapporten for fjerde kvartal 2018, gjentok styreleder Remøy at salg av flere skip fra Olympic Ship ble vurdert.

 - I samarbeid med bankene arbeider selskapet med ulike løsninger for disse skipene, inkludert både muligheten for salg og for å konvertere gjeld til egenkapital. Uavhengig av dette utgjør de ikke nå en del av Olympics regnskaper, sa han.

Etter salget av «Olympic Promoter», gjenstår det nå en håndfull AHTS-er og PSV-er det skal finnes løsninger for.  

Olympic Subseas flåte består av 11 skip rettet mot subsea- og fornybarmarkedet. 

Les også: Grønn vridning for Remøy