Børs og finans

Universal Music svekker bunnlinjen - foreslår utbytte på 25 mill.

Mens Astrid S leverer på toppnivå, økte både inntektene og kostnadene for Universal Music i fjor.

Astrid S under Jugendfest 2018 på Color Line Stadion i Ålesund. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix

Astrid S under Jugendfest 2018 på Color Line Stadion i Ålesund. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
14. august 2019 - 14.48

Musikkselskapet som representerer blant annet artister som Astrid S, Ariana Grande, Onkl P, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons og The Rolling Stones, økte både inntekter og kostnader i 2018.

Universal Music AS, som er en del av det internasjonale konsernet Universal Music Group, hadde i fjor inntekter på 340,2 millioner kroner, mot 311 millioner kroner i 2017. 

Samtidig noterte selskapet kostnader på 319,6 millioner kroner i 2018, opp fra 292,6 millioner kroner året før.

«Selskapet forventer en fortsatt svak markedssituasjon for tradisjonelle lydbærere, men konstaterer at for 2018 utgjør vinylsalget mer enn 53 prosent av omsatte fysiske produkter. Digital omsetning utvikler seg kontinuerlig positivt», heter det i årsberetningen.

Foreslår 25 mill. i utbytte

Driftsresultatet til musikkselskapet endte på 20,6 millioner kroner, mot 18,4 millioner kroner. Bunnlinjen krympet og selskapet tjente 15 millioner kroner i fjor, mot 24 millioner kroner året før, en nedgang på 37,5 prosent.

Styret foreslår et utbytte på 25 millioner kroner.

«Universal Musics salg av digitalisert musikk økte i 2018 med 12 prosent. Omsetning av digital musikk er preget av sen rapportering fra noen av selskapets digitale partnere, omsetning som ikke er inkludert i årets tall», heter det.

Styret presiserer at det normalt er betydelig usikkerhet knyttet til vurderinger av fremtidige forhold.

Omvendt mor/datterfusjon

I mars 2018 ble det gjennomført en fusjon mellom Universal Music og Universal Music Holding. Fusjonen er gjennomført som en omvendt mor/datterfusjon, hvor Universal Music er det overtakende selskap. Universal Music Holding sine samlede eiendeler, rettigheter og forpliktelser ble dermed overført til Universal Music.

«Universal Music er markedsleder og vil i en gitt situasjon kunne være mer enn gjennomsnittlig eksponert for større bevegelser i eksisterende fysisk og digital distribusjon av musikkprodukter. Samtidig er selskapet sterkt posisjonert for å være en ledende aktør innen digitale salgskanaler og utnyttelse av musikk i nye distribusjonskanaler», heter det i årsberetningen.

Hverken daglig leder Bjørn Rogstad eller finansdirektør Eddie C. Nygren besvarte Hegnar.nos henvendelse onsdag ettermiddag.