Eiendom

Meglertopp: - Noe av det mest useriøse produktet jeg har sett

Privatmegleren-sjefen har lenge irritert seg over Eiendomsmeglerguiden, og klager nå tjenesten inn for Forbrukerombudet.

Boliger på Majorstuen i Oslo. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg/FA

Boliger på Majorstuen i Oslo. Foto: Magnus Rørvik Skjølberg/FA

Artikkel av: Siri Knutsen Vosgraff
25. november 2015 - 08.38

Det Schibsted-deleide nettstedet Eiendomsmegler­guiden har hisset på seg de største megler­kjedene i landet. Nå klager Privatmegleren port­alen inn for Forbruker­ombudet for villed­ende markedsføring, skriver Dagens Næringsliv.

- Jeg tror det er noe av det mest useriøse produktet jeg har sett i de snart 30 årene jeg har jobbet, sier daglig leder i Privatmegleren, Grethe W. Meier, om portalen som gir seg ut for å være en uavhengig guide til meglerbransjen.

- Hovedinnvendingen vår er at veldig mange av de anmeldelsene som ligger inne, er foretatt av megleren selv. Det er ikke reelle kundeevalueringer, og tilfredsheten på siden ligger på rundt 97 prosent. Det er helt horribelt, det er ingen som har det, sier Meier til avisen.

Norges Eiendomsmeglerforbund bekrefter at det er mange i bransjen som irriterer seg over produktet, og mener guiden villeder forbrukerne mer enn den rettleder.

Ifølge styreleder i Eiendomsmeglerguiden, Geir Morten Nilsen, er det en egen avdeling som kontrollerer at vurderingene er reelle. Han viser også til at mange meglere oppfordrer sine kunder til å vurdere dem.

- Da er det naturlig at mange er positive. Samtidig er det mange som kommer inn helt på eget initiativ og legger inn vurderinger. Med 30.000 unike besøkende i uken, har vi stadig større spredning i tilfredshet, skriver Nilsen i en e-post til DN.