Energi

Eriksrød om oljeservice: En kamp for å overleve

Ikke alle ble frelst på Pareto-konferansen.

West Linus. Foto: Seadrill.

West Linus. Foto: Seadrill.

Artikkel av: Odd Steinar Parr
13. september 2017 - 15.48
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Hegnar.no sendte i dag LIVE fra Paretos olje- og offshorekonferanse.

Alfred Berg-forvalter Leif Eriksrød var blant de mange som la turen innom studio.

- Mindre giret på energi

Han lot seg ikke gripe av den gode stemningen på konferansen.

- Jeg er faktisk mindre giret på energi nå enn da jeg kom hit. Jeg opplever et stort innslag av ønsketenkning. Etter å ha snakket med fem selskaper på enmannshånd, er det klart at vi fremdeles snakker om en kamp for å overleve, sa forvalteren innledningsvis.

Eriksrød påpekte at gjeldsproblemene for noen er i ferd med å komme opp igjen etter første runde med restrukturering.

Han trakk frem PGS som eksempel på et selskap som sliter.

- Videre er jo Seadrill i skifteretten i dag - for første gang, og de fleste andre riggselskaper er jo gjeldsslaver. I supply ser vi ingen endring, utenom et nytt fokus på gjeldssituasjonen. For ståltunge selskaper er utsiktene tøffe, fortsatte Eriksrød.

- Ingen gjeld, ingen backlog

Blant få oljerelaterte aksjer i Alfred Bergs porteføljer finner vi Subsea 7.

- Selskapet har en solid balanse, og kan gjøre beslutninger som føles riktige. For eksempel kontraherte det nylig et nybygg. For selskaper som slipper ryggen mot veggen, er det lettere å drive i et langsiktig perspektiv. Blant de rene oljeselskapene har vi Aker BP, og disse er jo i en litt bedre posisjon, fortalte Eriksrød.

Forvalteren trakk også frem nye riggselskaper som har kommet til den seneste tiden.

- Disse ser gjeldfrie ut, men har ingen backlog (ordrebok). Hva skal du med en rigg som ikke borer? Hva er den alternative anvendelsen? Utfordringen med å bygge en attraktiv flåte, er at du pådrar deg driftskostnader på én milliard i året for å holde den attraktiv. Du må ha kontraktsinngang. Hvis ikke må du fylle på med mer penger, sa Eriksrød.

Se opptaket av hele direktesendingen fra konferansen