Finansavisen Premium

Åpner tidenes særeste marked for brukte klokker

Hard core Star Wars-entusiast eller bare ute etter å kvitte deg med en million? Det finnes mer idiotiske ting å bruke pengene på enn en brukt klokke fra MB&F.

HM4 Thunderbolt fra MB&F

HM4 Thunderbolt fra MB&F

Artikkel av: Torgeir Kveim Sti
1. august 2018 - 17.08

– Vi er ikke de første du oppsøker som klokkesamler. Vi er kanskje heller den siste, sier Charris Yadigaroglou, kommunikasjonssjef i MB&F.

Romskip, supersportsbiler og utenomjordiske menn som går i bane rundt et mekanisk urverk. Det kan høres ut som leketøy, og på sett og vis er det. Men med en prislapp på noen hundre tusen og fem millioner kroner, er Maximilian Büsser & Friends et haute horologie-merke for deg som mener barnlig inspirasjon er verdt prisen av en supersportsbil.

HM6 Sapphire Vision

Nå kommer muligheten til å kjøpe dem brukt.

Charris Yadigaroglou, kommunikasjonssjef i MB&F. Foto: MB&F

Charris Yadigaroglou, kommunikasjonssjef i MB&F. Foto: MB&F

Merket, som i fjor omsatte for 130 millioner kroner, har spesialisert seg på mekaniske urverk med et utradisjonelt utseende. Yadigaroglou sier at et armbåndsur eller bordklokke gjerne tar to til fem år å fullføre, og kommer som oftest i et produksjonsvolum på et 20-talls produkter. Mye av årsaken til at de er få, og ofte svært kompliserte, er ifølge ham at MB&F går langt i å gjøre ting på sin egen måte.

HM6 Space Pirat

–I dag skryter halve industrien av at alle gjør alt in-house. Ofte er det bare tull. Vi velger heller å samarbeide med så mange vi kan utenfra. Derav navnet, «and Friends», sier han.

Sjekk Ellen Degeneres sjeldne million-Rolex

Ung komet

Büsser gjorde kometkarriere i Jaeger LeCoultre, etter at han fullførte ingeniørstudiet i mikroteknologi i Lausanne. Han gikk gradene helt opp til ledergruppen i merket, før han i en alder av 31 år takket for seg og gikk over i stillingen som sjef for Harry Winston Fine Timepieces. Der ble han senere adm. direktør, men Büsser var møkk lei av masseproduksjon, begrensninger og prosjekter han mente i det store og det hele vare uinteressante. For Büsser var bransjen og de store merkevarene for sikre, for strømlinjeformet og uinspirerte. Han sa opp jobben og startet MB&F.

Idé først

De har snudd opp ned på produksjonsrekkefølgen. Idé først, så produkt. De har åpne samarbeid med utallige kunstnere som Frank Buchwald og Chicara Nagata. Samarbeid, ikke hemmelighetskremmeri. I tillegg kjennetegnes selskapets butikker mer av å se ut som galleri enn butikker. Det eneste som ikke skiller seg fra de andre manufakturer, er ifølge Yadigaroglou, prisen og kvaliteten på produktene.

– Vi er mest opptatt av det vi kaller «mekanisk kunst». Det er for spesielt interesserte og vi forventer ikke at alle skal like det. Men det finnes noen der ute som gjør det, sier Yadigaroglou.

De sære, men like fullt interessante urene fra MB&F er som med vin og gamle Jaguarer. De blir bare bedre med alderen. Men som med alt annet som virkelig skiller seg ut, produseres verkene kun i et begrenset antall. Vi snakker ikke Rolex Datejust. Heller DeLoreans tidsmaskin fra Back to the Future.

– Vi har sett en økende etterspørsel fra tidligere og nye kunder som ønsker å kjøpe gamle modeller. Etter mye diskusjoner har vi derfor åpnet et sikkert alternativ til det private annenhåndsmarkedet.

Sikre kjøp

For som med alt som er dyrt og deilig, er også MB&Fs ur gjenstand for kopiering og tyveri. Det er derfor selskapet nå opprettet en offisiell portal for salg av annenhånds MB&F. Med alle papirer og alt på stell.

– Vi har hatt eksempler de seneste årene der eldre urverk er stjålet for så å returneres til oss når de må inn til service. Dette vet vi ikke før vi får dem inn til reparasjon, men som Sveitisk lov fastsetter, er vi nødt til å konfiskere uret. Dette er selvfølgelig veldig beklagelig overfor kunden.

– Det har også vært forsøk på å kopiering, men på grunn av verkenes kompleksitet, er de som regel billige og dårlige kopier.

HM7 Aquapod fra MB&F

«Kupp»

Yadigaroglou forteller at gjensalgsmarkedet gjenspeiler populariteten på produktet, der de mest ettertraktede holder seg godt i pris. Andre kan du få langt billigere.

– Et eksempel er HM4, et verk produsert mellom 2010 og 2013 i 100 utgaver. Vi får fortsatt forespørsler om dette uret, og av og til kommer de på auksjon.  Som regel et sted mellom 10 og 30 prosent lavere enn nypris, sier han.

Klokke-gründer Maximilian Büsser. Foto: MB&F

Klokke-gründer Maximilian Büsser. Foto: MB&F