Finansavisen Premium

Putter James Bond på «verdens kuleste shorts»

Tom Ford mener menn aldri skal gå i shorts. Visvas, tenkte Adam Brown og lagde skreddersydde shorts til menn. 

Foto: Orlebar Brown

Foto: Orlebar Brown

Artikkel av: Marius Mørch Larsen / Torgeir Kveim Sti
14. juli 2018 - 11.41

Lite her i verden er så kult som James Bond. Særlig ikke James Bond på 60- og 70-tallet, med Sean Connery og med fantastiske oneliners, skruppelløse kjeltringer og nifty duppeditter. Ok da, Roger Moore var ganske tøff han og. 

Kombiner det med Olebar Brown, det kanskje tøffeste shortsmerket i verden og du har en snodig vinner. Om du er tøff nok, det er en shorts som skiller seg ut. Dyr er den og, til 4.000 kroner paret. Likevel trigger det antagelig må-ha-faktoren hos en del. 

Du kan velge mellom fire Bond-klassikere som skal hvile mot lår og rumpe i tropesommeren som herjer Norge;  Dr. No, Thunderball, You only live Twice (James Bond i Japan er ikke tilgjengelig som oversatt trykk) eller Live and Let Die

Foto: Orlebar Brown

Inspirert av 60-tallet

Orlebar Brown er gjentatte ganger kåret til de kuleste shortsene i verden. Hvordan oppsto merket som har markedsført seg på det de mener er det beste shortsene en mann kan ha?

– Det er få merker i dag som har sitt utgangspunkt i shorts, som oftest er det bare et tilleggs-produkt. Vi så et stort hull i markedet som ikke var betjent, sier Adam Brown, grunnleggeren av Orlebar Brown.

Brown ler hjertelig. Og han kan le hele veien til banken.

Grunnleggeren av svømmetøymerket Orlebar Brown står bak det som blir beskrevet som en liten revolusjon i markedet for herreshorts. Inspirert av skreddersydde herreklær og 1960-tallets strandmote har merket ikke bare satset på en mer raffinert stil, men brakt tilbake det sofistikerte uttrykket som reise og ferie en gang var forbundet med.

– Ideen for merket kom da jeg var ute på reise i en 40-årsdag i Raj-asthan. Jeg la merke til kontrastene mellom hvordan menn var kledd på flyplassen, i motsetning til rundt badebassenget. Damene så veldig bra ut, mens mennene så ikke ut.

– I tillegg ble mennene bedt om å skifte om før vi gikk til lunsj. Det handler ikke bare om passform, men også om shortsens bruksområder. I stedet for å lage badeshorts, lager vi shorts du kan svømme i.

Med bakgrunn som fotograf jobbet Adam Brown med å samle inn penger for veldedige organisasjoner. Han hadde ingen formell utdanning innen mote, men stor interesse for søm og kvalitetsstoff.

Og ikke overraskende, over middels glad i å svømme.

Med et tredagers krasjkurs i bunn, satte han i gang prosessen med å legge grunnsteinen til ikke bare et eget merke, men ifølge Robin Mellery-Pratt i Business of Fashion, et markedssegment som frem til da var ikke-eksisterende.

– Shorts har stort sett alltid handlet om sport og vannsport, med boardshorts og boxershorts som har vært på markedet siden 1970-tallet. I motsetning til de fleste, er vi ikke et sportsmerke. Vi tok utgangspunkt i menns skreddersøm og laget shorts som ser like bra ut som det man går med til daglig, forklarer han.

Foto: Orlebar Brown

Maks et plagg

Det handler mye om riktig passform. Menn kommer i alle størrelser og former, men dersom et plagg sitter bra, føler man seg vel, mener Brown.

– Dessuten tror jeg folk ble lei av segmentering og enkeltplagg til alle formål. Det er en trend i dag hvor folk setter pris på produkter som tjener flere bruksområder. Vi mener du ikke behøver mer enn ett plagg, enten du skal svømme eller spise lunsj.

Spesielt avgjørende for merkets suksess har vært at de, i motsetning til tidligere shortsmerker, ikke henvender seg til den yngre demografien som bademote tradisjonelt har gjort.

I stedet har de siktet seg inn mot kjøpesterke menn som uten problemer legger 1.500-2.000 kroner i en shorts. Som følge av Orlebar Browns fremvekst har andre merker som Faherty og Frescobol Carioca fulgt etter. Disse har i likhet med Brown tatt utgangspunkt i bademote som springbrett inn i nye produktkategorier.

– Det er lett å forstå hva Orlebar Brown er. Vi er ikke et vagt motemerke med stor variasjon av ulike produktkategorier. Vi er først og fremst et shortsmerke.

– Fordi vi var så små da vi startet opp, hadde vi ikke penger til å satse på mer enn en veldig smal kolleksjon. Det tror jeg har hjulpet oss med å skille oss ut som merke, sier han.

For de voksne

Selv om unge, urbane profesjonelle med penger til rådighet danner hovedvekten av selskapets kunder, har selskapet i tillegg lykkes med å tiltrekke seg de godt voksne.

– Du har selvfølgelig unge kunder som handler hos oss før de drar på guttetur til Ibiza. Samtidig, og kanskje mer overraskende, har vi svært mange kunder i 60-pluss-kategorien, ofte konservative menn som setter pris på god passform, nedtonede farger og ikke minst kvaliteten på håndverket.

Og er de først blitt kunder, kommer det ofte igjen – ikke ulikt om du først har prøvd skreddersydde bukser for så å gå tilbake til å kjøpe rett av knaggen. Ikke minst har Orlebar Brown taklet den den største døddsynden i badebukseland: ballongformen som viser deg frem i din mest uheldige form. Ingen vil se det. Det gjør deg ingen absolutt ingen tjenester. Og når alternativet for mann 60 er å sitte poolside i retro bilder av Sean Connery, er ikke valget så vanskelig. Brown mener han har oppskriften.

– Kundene våre er lojale og kommer ofte igjen. De starter nesten alltid med å kjøpe shorts, for så å senere kjøpe t-skjorter og andre produkter. Jeg tror det skyldes først og fremst det estetiske, samt at vi er veldig nøye med hvordan vi lager produktene våre. Og fordi vi tilbyr fem års garanti, påpeker han.

I dag er Orlebar Brown til stede i over 300 butikker, blant annet i high-end-varehus som Harrods, Selfridges og Barneys New York og Bergdorf Goodman. På nett føres merket i hovedsak gjennom egen nettbutikk, samt gjennom Mr. Porter.

Foto: Orlebar Brown

Brown medgir at det heller ikke skadet merkets omdømme at Daniel Craig i rollen som James Bond ikledde seg merkets signaturshorts i filmen Skyfall. Den klassiske shortsen grunnleggeren selv designet er i dag solgt i over 25.000 par, til en pris på 145 pund. 

Blant butikkene som tar inn shortsene i Norge er Ferner Jacobsen, men det er foreløpig uvisst om de får tak i James Bond-varianten, eller om du må haste avgårde til nettbutikken for å sikre deg en. 

Tross selskapets lansering av egen kolleksjon for kvinner, utgjør fortsatt 90 prosent av salget herreklær. Det er Brown komfortabel med, ettersom han anser potensialet i herreshortsmarkedet som enormt. Han er klar på hvorfor.

– Det er blitt større aksept for shorts med tiden. Det er blitt en mye større kategori enn det var tidligere. Folk reiser mer enn de gjorde før, og – ikke minst – sosiale medier med Instagram og deling av bilder fra feriene er ikke lenger kun forbeholdt kvinner. Betydningen av hvordan vi ser ut på ferie har endret seg markant – også for menn.

– Shorts kan i tillegg brukes til det meste. Vi ønsker selvfølgelig at folk skal kunne bruke det til enhver anledning og kombinere det med andre plagg. Med skjorte eller t-skjorte. 

 

James Bond-shortsene ble sluppet i juli 2018. Intervjuet med Adam Brown sto først på trykk sommeren 2016.