Jobb & karriere

Fremtidens jobber:

- Roboter tar nok over

En ny rapport spår fire mulige jobbverdener i fremtiden.

Robot - Foto - Scanpix

Robot - Foto - Scanpix

Artikkel av: Karen Thue
16. oktober 2017 - 07.52
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

PwC har nettopp lansert rapporten "Workforce of the future", der de har intervjuet over 10.000 mennesker i Kina, Tyskland, India, Storbritannia og USA om fremtidens jobbmarked, skriver VG.

Rapporten spår at vanlige karrierer, der en person stiger i gradene innen et spesielt felt, vil "slutte å eksistere".

- Roboter tar nok over de mest repetitive, regelstyrte oppgavene, og økonomien vil stille større krav til nysgjerrighet og livslang læring. Alle må ikke lære seg å kode, men man bør skjønne koding, forklarer markeds- og kommunikasjonsdirektør i PwC Norge, Henrik Lervold.

Forfatterne av rapporten har forsøkt å forutse hvordan verden blir i 2030, og har utarbeidet fire alternative "verdener":

Den gule verden setter mennesker først og bedrifter som prioriterer fellesskapet lykkes. I den røde verden er det et kappløp om å gi konsumentene det de vil ha, spesialister og nisjebedrifter blomstrer. Sosialt ansvar og tillit dominerer den grønne verden, klima og bærekraft er en viktig drivkraft. I den blå verden er det storkapitalisme som styrer. Individuelle preferanser er viktigere enn sosialt ansvar.

Daglig leder i itch design i Norge, Erik Normann Hansen, tror den blå verden er mest sannsynlig.

- Vi ser at noen få, store aktører klarer seg godt. Folk liker at det finnes kun én Google å forholde seg til, så det fungerer nesten som et naturlig monopol, men små- og mellomstore bedrifter må jo konkurrere med globale aktører, sier han til avisen.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.