Jobb & karriere

Derfor sier de beste ansatte opp

Med en liten innsats kan du som leder unngå at din høyt presterende ansatt forsvinner - og tar med all sin kunnskap.

Foto: ESB Professional / Shutterstock / NTB scanpix.

Foto: ESB Professional / Shutterstock / NTB scanpix.

Artikkel av: Martine Holøien
3. februar 2019 - 11.21

Det er vanskelig å stoppe noen som vil videre i karrieren, men faktum er at med enkle midler kan du forhindre at dine beste ansatte slutter, skriver chef.se.

Travid Bradberry, adm. direktør for teknologiselskapet TalentSmart, har på Linkedin listet noen feil du som leder gjør - og hvordan du kan unngå dem.

1. Du setter opp teite regler. Alle selskaper har sine regler og retningslinjer. Men hvis selskapet har regler der det eneste formålet for ledelsen er å vise hvem som bestemmer, vil det skape irritasjon. Ikke glem at det er voksne mennesker du jobber med.

2. Du leder alle på nøyaktig samme måte. Når du leder alle på samme måte, tar du ikke hensyn til personen. Noen ønsker rett og åpen kritikk, andre foretrekker konstruktiv kritikk under fire øyne.

3. Du viser ikke takknemlighet. Det er enkelt å ta høyt presterende ansatte for gitt, fordi de alltid leverer. Alle liker å bli lagt merke til - uansett hvor lenge den ansatte har vært i firmaet.

4. Du belønner «feil» personer. Noen som har jobbet hardt i mange år kan føle seg oversett hvis noen nye plutselig blir lagt merke til.

5. Du mangler medfølelse. En av de vanligste årsakene til at ansatte slutter er et dårlig forhold til sin nærmeste leder. Her er nøkkelen å finne en balanse mellom det profesjonelle og det menneskelige.

6. Du formidler ikke visjoner. Hvis du ikke formidler selskapets mer langsiktige visjoner og mål, er risikoen høy for at høyt presterende ansatte ikke føler seg som en del av selskapets fremtid.

7. Du kveler medarbeiderens lidenskap. Når ansatte jobber med ting de har en lidenskap for, øker trivselen. Hvis du tvinger ansatte til prosjekter som de ikke tror på, vil lidenskapen kveles og sluttresultatet blir deretter.

8. Du gjør slik at det ikke er morsomt å være på jobben. Med tanke på hvor mye tid vi tilbringer hver dag på arbeidsplassen, må vi tenke at deler av jobben skal være morsom. Det kan være oppgaver eller samtaler i lunsjen med kolleger. Selskaper med høy tilfredshet blant ansatte, har forstått verdien av de ansatte som kan bytte mellom sitt profesjonelle og private på en mer naturlig måte.