Jobb & karriere

Lar studenter gjøre hele jobben

Konsulentteamet som har gjort en utviklingsjobb for selskapet #Shes­GotThis, er i virkeligheten fire studenter som skriver bacheloroppgave.

Foto: Silje Sundt Kvadsheim

Foto: Silje Sundt Kvadsheim

Artikkel av: Silje Sundt Kvadsheim, Finansavisen
26. mai 2019 - 09.49

(Finansavisen): Ikke alle som gjør konsulent­oppdrag for Netcompanys klienter er konsulenter, en rekke av dem er faktisk studenter.

I år utvikler tre studentgrupper hvert sitt produkt for hver sin kunde, og skriver sin bachelor­oppgave om dette.

Lars Ree, Elise Haram Vannes, Aleksander Helgaker og Miina Elisabeth Lervik, alle IT-studenter ved Oslo Metropolitan University (OsloMet), har i et drøyt halvår jobbet med å utvikle et produkt som vurderer likestillingssituasjonen i bedrifter. Kunden deres er #ShesGotThis, et oppstartsselskap som ledes av Marie Louise Sunde og Isabelle Ringnes.

Fra start til slutt

– Men hvorfor bruke studenter til noe slikt?

– Denne ordningen passer spesielt godt for bedrifter som har enkeltstående ideer som de ønsker å teste ut, sier Christoffer Daae-Qvale, partner i Netcompany.

– Hensikten er at studentene får oppleve alle sidene ved å jobbe i et prosjekt, også å forholde seg til klientene og levere et sluttprodukt. Tanken er at de skal få så mye eierskap i prosjektet som mulig, sier han.

– For kundene er fordelen at det er rimeligere, og at de får veldig engasjerte folk til å jobbe med prosjektet. Studentene lærer mye om utvikling i praksis, og hvordan det er å jobbe som konsulent. For oss i Netcompany er det nyttig å komme i tett kontakt med potensielle kandidater vi kan rekruttere, sier Daae-Qvale.

Klare meninger

– Det som har vært så fantastisk med å jobbe med disse studentene, er at de har vært så fleksible i måten å jobbe på, sier Isabelle Ringnes.

De to gründerne har hatt klare meninger om hvordan produktet skulle bli.

– Vi er et oppstartsselskap, og da er det nødvendig å jobbe veldig agilt, og hele tiden teste ting og skalere i riktig tempo. Studentene har vært veldig flinke til å tøyle oss, og å levere solide løsninger på det vi har bestemt at er den viktigste funksjonaliteten.

Sunde og Ringnes hadde allerede utviklet en betaversjon av produktet før de kom til Netcompany.

– Men studentene har tatt noen kreative og kloke valg underveis, som har gjort at løsningen er langt mer brukervennlig i dag enn den var da vi kom, sier Ringnes.

– Det at vi har kunnet være med på å påvirke løsningen i så stor grad, har vært noe av det morsomste, sier Miina Elisabeth Lervik.

Veiledning

– Nettopp dette samspillet er nødvendig for å lykkes med utviklingen av en IT-løsning, påpeker Daae-Qvale.

Når det har oppstått problemer underveis, har studentene fått veiledning av faste konsulenter i Netcompany.

Studentene selv opplever at det er forskjeller mellom å utføre et konsulentoppdrag og studieoppgaver.

– Vi har blant annet lært veldig mye om prosessene som er rundt kodedelen, for eksempel forberedelser og strategi, sier Lars Ree.

– Dessuten har vi her brukt en teknologi som er veldig inn, mens mye av det vi bruker på studiet er mer gammeldags.

– Jeg tror jeg lærte mer de første to ukene her enn jeg gjorde på et helt studiesemester, sier Aleksander Helgaker.

Rekruttering

Netcompany har hatt sitt bachelor­program siden 2009.

– De unge nyutdannede er kjempeflinke, men de trenger veiledning til å komme raskere ut i arbeidsmarkedet, sier Christoffer Daae-Qvale.

Selv håper han at ordningen kan føre til at Netcompany klarer å kapre en andel av de nyutdannede kandidatene.

– Vi er helt avhengig av å rekruttere talentene som er der ute, sier Ingrid Maude, som er leder for studentprogrammet i Netcompany.

For kampen om studentene er knallhard.

– IT-bedrifter som ikke melder seg på konkurransen om studentenes oppmerksomhet må ha flaks hvis de skal klare å ansette noen, sier Daae-Qvale.

Målet er derfor å friste flest mulig av dem.

– For mange kan det oppleves som litt ullent hva en konsulent faktisk driver med, derfor har vi villet vise det i praksis, med en reell kunde, sier Maude .

To har takket ja

Men Netcompany har også andre tiltak som skal friste flere til å søke jobb, blant annet sommerprogram for masterstudenter.

– Dessuten har vi har inngått en hovedsamarbeidsavtale med Abakus, linjeforeningen for studenter på Datateknologi og Kommunikasjonsteknologi på NTNU, sier Ingrid Kjöllerström, HR-sjef i Netcompany.

– Her arrangerer vi blant annet kurs, vi har kjørt en casekonkurranse, og vi satser på ulike tilbud til studentene, både på karrieredager og ellers i året, sier Ingrid Kjöllerström, HR-sjef i Netcompany.

Og to av de fire studentene som har jobbet med dette prosjektet har takket ja til en jobb i Netcompany, mens de to andre allerede hadde takket ja til andre oppdrag.