Livsstil

Hun gir mote ny mening

Gründer og ildsjel bak Mote Med Mening, Berit Olimb, håper hun kan vekke engasjement.

Modell.jpg

Modell.jpg

30. januar 2012 - 14.54

Den 3. februar går arrangementet Mote Med Mening av stabelen for sjette gang. Ildsjelen bak den veldedige motevisningen er Berit Olimb, gründeren av frisørsalongene Olimb & Co.

Hvert år gir Olimb 1 prosent av selskapets omsetning til veldedighet. HegnarKvinner spurte gründeren hva som driver henne til å satse på egne prosjekter - og på andres velferd.

- Det er bare noe som har ligget i meg bestandig. Jeg elsker å sette i gang nye prosjekter og se at det blir til noe. Skapergleden er stor og givende, svarer Olimb på spørsmål om hva som inspirerte henne til å starte opp sin egen bedrift for omlag tretti år siden.

- Min første salong startet jeg i 1982, og alt var enklere da, på mange måter. Men det var ikke noe latmannsliv, jeg hadde lange dager og uker.

- Trodde du den gangen at du kom til å gjøre det så godt som du har gjort?

- Målet den gangen var vel noe annet enn det er i dag. Mye har blitt til mens man har gått, og drømmer og visjoner endrer seg underveis, forklarer Olimb.

Hun kan fortelle at arbeidsdagene ikke har blitt kortere enn tidligere, men at hun bevilger seg fri på lørdager. Dessuten består arbeidsdagene nå mer av administrasjon og opplæring, enn av kundepleie.

- Hvilke nyttige erfaringer har du gjort deg langs veien?

- At ingen ting kommer gratis, og at man må brenne for det man holder på med. Hadde det ikke vært for at jeg er så dedikert til frisørfaget og så glad i mennesker, hadde jeg nok brent ut for lengst.

Olimb understreker at det er fantastisk å være sin egen sjef fordi man hele tiden må utvikle seg og tenke nye tanker. Hun sier også at hun liker å se sine medarbeidere "vokse" fra små knopper til store blomster. Frisørbransjen har nemlig en meget lav gjennomsnittsalder.

Ville engasjere ansatte

- Hva var ideen bak Mote Med Mening?

- Det startet med en "ny tanke" om at vi som har det så godt og driver en sunn og god forretning, må kunne bidra med noe tilbake til de mindre heldige i samfunnet. Men også fordi vi blant de ansatte har mange unge mennesker, som jeg gjerne ville gjøre mer bevisste og samfunnsengasjerte i en ellers så overfladisk bransje.

Det hele startet med "Juleklippen" for 9 år siden. I samarbeid med Kirkens Bymisjon ble de bostedsløse og rusavhengige i byen invitert til en gratis klipp før jul. Dette ble en positiv opplevelse som ga mersmak til og "gi" mer av egne ressurser, forklarer Olimb.

- Jeg liker at ting skjer, og tenkte at med denne erfaringen og det positive engasjementet alle hos oss viste, måtte vi kunne klare å gjøre enda mer. Og med inspirasjon fra et årlig, veldedig arrangement i London, ved navn Alternativ Hairshow, kom Mote med Mening i gang. Dog i noe mindre skala, med vårt første show i 2007.

- Hva synes de ansatte om ditt engasjement?

- I dag opplever jeg at alle våre medarbeidere viser et stort engasjement for Stiftelsen Mote med Mening og bidrar positivt i en stor felles dugnad for og få dette til. Dette har ført til at vi i større grad nå tiltrekker oss medarbeidere med samfunnsengasjement og at gamle kollegaer kommer tilbake for å bidra på dagen.

Det er bare noen dager til Mote Med Mening skal arrangeres. Olimb forklarer at det meste er under kontroll, men at det alltid er like spennende å se hvordan det går, siden det etter hennes erfaring som regel dukker opp noe i siste liten som en ikke hadde tenkt på eller har kontroll på.

- Men det blir et fantastisk bra show med variasjon av visninger og artister, understreker hun.

Brenner for veldedighet

- Hvorfor brenner du for veldedighet?

- Jeg liker å vite at det lille vi, eller jeg, bidrar med får en betydning uansett. Og at det kanskje også kan inspirere andre til å gjøre noe. Vi trakk gullotto som ble født her oppe i lille Norge, og for de fleste er det en selvfølge at vi skal ha det så godt. Noe som også gjør oss "mette" og bedagelig. Men jeg har tro på at det og engasjere seg og gi av seg selv gir oss dobbelt tilbake, sier Olimb.

Gründeren mener at når hennes selskap, med begrensede ressurser kan få til noe som Mote Med Mening, så er det besnærende og drømme om hvor mye hele motebransjen til sammen kunne fått til. Ikke minst andre aktører i næringslivet, som fortsatt ikke bidrar.

- Når det er sagt, er det fantastisk og observere hvor mange det er etterhvert som bidrar på sine måter, sier hun.

Satser på KARANBA i år

I 2012 går pengene fra Mote Med Mening til organisasjonen KARANBA. KARANBA ble dannet av tidligere Lyn-spiller Tommy Nilsen, som etter en alvorlig kneskade måtte gi seg som proff fotballspiller. I 2004 reiste han til Rio de Janeiro, hovedstaden i Brasil, der han startet KARANBA to år senere. Hovedformålet med KARANBA er å tilby barn og unge fra Rio de Janeiros slumstrøk (favelaene) et alternativ til gaten og en mulighet til å skape seg et annet liv.

- Denne gangen ønsket vi og se utover landets grenser, forklarer Olimb. - Og det Tommy Nilsen har gjort, inspirerer meg. Det viser hva du kan få til hvis du bare brenner for noe.

Olimb fremhever at KARAMBA er en liten aktør, og én av mange som slåss om oppmerksomhet for sitt engasjement. Personlig synes hun det er ekstra inspirerende når man kan følge pengene og se eksakt hva de blir brukt til.

- Hvor mye penger regner dere med å samle inn?

- Det vet vi aldri før samme dag, da det er billettinntektene som uavkortet går til saken. Så løp og kjøp, oppfordrer Olimb.

- Har du noen tips til kvinner som ønsker å gjøre som deg, og satse på egne ideer?

Først og fremst må du brenne for det du ønsker og sette i gang med. Vær forberedt på hard jobbing og søk erfaring hos dem du ser opp til i din egen og andre bransjer. Men mest av alt, ha tro på deg selv og vær tro mot dine visjoner. Vær utholdende og "litt" tålmodig, da undere ikke skjer på en dag, avslutter Olimb.