Livsstil

Trikset som forebygger hårtap

Mister du mye hår? Årsaken kan ligge i kostholdet.

Kvinne hos frisør - Foto - Scanpix

Kvinne hos frisør - Foto - Scanpix

Artikkel av: Stein Ove Haugen
7. mai 2013 - 15.35

Vi mister hår hver eneste dag, men i noen perioder kan det bli ekstra mye.

Ny forskning fra Cairo University viser at kvinner som opplever større hårtap har lavere nivåer av jern og D-vitamin i kroppen. Og jo lavere nivåer av jern og D-vitamin, desto mer hårtap, skriver Alive. dk.

- Det er første gang at D-vitaminets rolle i forhold til hårtap er blitt påvist, forklarer Rania Mounir Abdel Hay, som er lege og dermatolog ved Cairo University og en av forfatterne bak undersøkelsen.

Her forklarer hun hvilken effekt forskerne mistenker at D-vitamin har på hårveksten:

- Det er kanskje med på å påvirke de genene som normalt fremmer hårsekkenes vekst, sier Hay.

I forhold til jern kan det lave nivået hemme et essensielt enzym som har med hårvekst å gjøre.

D-vitamin får man fra solen, men man kan også spise en rekke matvarer som har høyt D-vitamininnhold.

For eksempel fet fisk, kjøtt, egg, melk og ost. Hvis man ikke klarer å få nok D-vitamin fra hverken solen eller fra kosten kan en sammen med legen overveie å ta et vitamintilskudd.

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK