Livsstil

Nå setter menn botox i pannen

Det er ikke bare damer som kjøper seg glatte panner og glød i huden.

Foto: Scanpix

Foto: Scanpix

Artikkel av: Stein Ove Haugen
31. august 2013 - 09.19

Ifølge VG Helg tar stadig flere næringslivsmenn botox.

Marianne Hverven, markedsansvarlig hos Oslo Hudpleieklinikk, peker på tre hovedkategorier av menn i kundegruppen:

- Den unge, urbane mannen under 28. Her er det en stor andel homofile eller metrofile, motebevisste menn, som er i et miljø der det er akseptert. De er tidlig ute med å ta den første linjen, sier Hverven og fortsetter;

- Videre har du businessmannen, som føler seg trøtt og vil henge med. Den siste kategorien er de som er sendt av konene sine: De har kanskje ikke tenkt tanken selv, men gjør det kona har bedt om.

Ifølge sosiolog Marianne Inez Lien er det få snekkere og arbeidsklasse menn som kaster seg på en sånn trend. De vil le av det og oppfatte det som en feminisering av mannen. I næringslivet er det derimot mer legitimt å være opptatt av kropp og utseende.

- Der signaliserer sunnhet og friskhet vitalitet og styrke. En form for makt gjennom fysisk kapital, sier sosiologen.