Livsstil

Norsk gründerspire hylles av BBC

- Det er utrolig hyggelig at konseptet mitt blir lagt merke til, sier Andreas Friis bak Live Arctic.

Andreas Friis - Foto - Eivind Yggeseth

Andreas Friis - Foto - Eivind Yggeseth

Artikkel av: Stein Ove Haugen
10. september 2013 - 13.52

I forbindelse med premieren av "Million Dollar Intern" - programmet der suksessfulle gründere går undercover som lærlinger for å hjelpe bedrifter som er på randen av konkurs, utfordret BBC 11 norske entreprenører.

De utvalgte gründerne måtte pitche sin forretningsidé i en 30 sekunders heistur på Stordalen-hotellet The Thief i Oslo.

Her kan du se hva de norske gründerne bø på:

Blant ideene var alt fra nanoteknologi som lager selvrensende eksos, en app som gjør papirkvitteringen til en sagablott, et armbånd som automatisk slår av båtmotoren når man faller over bord, et kamera som filmer alt som skjer mens du kjører og reduserer dermed ulykker med 70%, til en ungdomsbedrift som besøker eldre på gamlehjem.

Det norske folket kunne stemme på sin favoritt-gründer, men Juliett Brindak skulle kåre den enderlige vinneren.

Juliette Brindak er selv en suksessfull gründer med et selskap til en verdi av 30 millioner dollar, rundt 200 millioner norske kroner. Og det i en alder av bare 24 år. Hun startet det sosiale nettverket Miss O And Friends da hun hun var 13 år.

23 prosent av folket mente at det var Anne Stine Hole, fortjente å vinne. Men Juliette var likevel overbevist om at det var Andreas Friis fra Live Arctic, som fortjente utmerkelsen aller mest. Han ble dermed vinneren av BBCs konkurranse.

Her kan du se hele pitchen til Andras:

Her er Julietts begrunnelse for å kåre Andreas til vinneren eksklusivt til HegnarKvinner:

- Andreas pitch var veldig konsis, men også informativ og interessant. Jeg synes han var flinkest til å beskrive sitt produkt og sin businessplan. Ikke bare synes jeg det er en god ide, men jeg tror han har et veldig klart mål...og jeg kan se hvor han vil med selskapet. Jeg elsker at han vil bruke bedriften sin for å skape en forandring i verden - noe jeg kan kjenne meg igjen i - og at han skaper et godt kvalitetsprodukt som kommer både idrettsutøvere og sultende barn til gode. Jeg tror mange forbrukere vil kjøpe hans produkt når de vet de to tingene, forklarer Juliette.

Og vinneren er svært fornøyd med oppmerksomheten:

- Å vinne denne konkurransen i regi av BBC med et så sterkt heat av flinke gründere, gjør meg veldig stolt. Det er utrolig hyggelig at konseptet mitt blir lagt merke til og omtalt på en så positiv måte av svært dyktige Juliette. Seieren og den positive omtalen gir masse energi og inspirasjon til å ta Live Arctic sine energibarer ut til det norske folk! Vi har lyst til å gjøre en forskjell i verden gjennom å donere en nødhjelpsrasjon for hver solgte energibar, og da er det veldig gøy at andre flinke folk har tro på det vi driver med!, sier Andreas til HegnarKvinner.

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK